شرکت تولیدی آسیا چوب با سرمایه بخش خصوصی در زمینه مبلمان و دکوراسیون داخلی فعالیت خود را آغاز کرده است . این شرکت با هدف تولید و ارائه خدمات مهندسی شده و با توجه به بهره گیری از مدیران متخصص و با تجربه در صنعت چوب و فلز، اساتید برتر و خبره دانشگاهی در صنعت چوب و مبلمان، کارشناسان مرتبط و کاربلد و هم چنین با مطالعه و انجام تحقیقات مداوم دست به شناخت نیاز مشتریان و خلاء بازار در این حوزه زده است.

بالا
درب فریم لس

همه چیز در مورد درب‌های فریم لس

درب فریم لس در مفهوم به معنای درب بدون چارچوب است. اما در واقعیت چنین نیست. زیرا تمامی درب‌ها برای باز و بسته شدن و ایستایی بیشتر نیازمند چارچوب هستند. آنچه امروزه به عنوان درب فریم لس شناخته می‌شود در واقع درب با چارچوب مخفی است. چارچوب این درب‌ها از جنس آلومینیوم یا چوب است و به صورت مخفی و توکار طراحی و اجرا می‌شود.

استفاده از درب‌های مخفی به عنوان ایجاد فضایی شخصی بای محافظت و نگهداری وسایل گران قیمت و با ارزش بسیار کاربردی است. درب فریم لس اولین بار توسط شرکت لوالدی(LUALDI)  ایتالیا ساخته و به بازار عرضه شد.

انواع درب فریم لس:

درب فریم لس

چارچوب‌های این درب‌ها به دو روش اجرا می‌گردند. چارچوب آلومینیومی و چارچوب چوبی.
بخش‌های داخلی درب نیز با چوب روسی یا آلومینیوم ساخته می‌شود. انتخاب نوع فینیشینگ و روکش درب به سلیقه و نوع کاربری درب بستگی دارد.

انواع درب فریم لس بر اساس نوع روکش:

  • درب با روکش چوب طبیعی
  • درب با روکش رنگ پلی اورتان
  • درب با روکش PVC
  • درب با روکش SPL طرح سرامیک

انواع درب فریم لس بر اساس نوع درب:

  • درب فریم لس با کلاف چوبی و چهارچوب آلومینیومی
  • درب فریم لس شیشه ای
  • درب فریم لس لولا محور (پیوت)
  • درب فریم لس آکوستیک (عایق صدا)

متریال درب فریم لس:

فریم لس

1. چوب روسی، ام دی اف خام، پلای وود یا تخته چند لایی، روکش چوب طبیعی (فرآورده های چوبی)

2.رنگ پلی اورتان وارداتی یا روکش پی وی سی جهت پوشش روی درب

3.نوار درزگیر مخصوص (جلوگیری از آسیب پوشش درب به دلیل باز و بسته شدن مکرر)

4.نوار درزگیر اتوماتیک برای زیر درب (جلوگیری از نفوذ رطوبت و بوی نامطبوع سرویس و حمام)

5.پروفیل آلومینیومی با رنگ آنادایز برای چهارچوب درب (نقره‌ای، مشکی و سفید)

6.لولا مخفی ایتالیایی یا آلمانی (نقره‌ای، مشکی، طلایی و سفید)

7.دستگیره مدرن با قفل مگنتی اتوماتیک

8.شیشه در انواع و ضخامت‌های مختلف (مخصوص درب شیشه ای فریم لس)

علت استفاده از چارچوب آلومینیومی مخفی:

از آنجایی که چوب بافتی طبیعی و زنده دارد و همواره درصد کمی رطوبت در آن وجود دارد که به مرور زمان کاهش یافته و موجب ایجاد تغییر فرم و شکل چوب می‌شود که اصطلاحا به آن تابیدگی گفته می‌شود.

سرما و گرمای شدید موجب انقباض و انبساط چوب و همچنین تغییر سایز آن می‌شود.
همانطور که می‌دانیم، چارچوب درب فریم لس باید کاملا ثابت و پایدار باشد تا درب در هنگام باز و بسته شدن به درستی عمل کند که این امر با چوب امکان پذیر نیست. اگر چارچوب این نوع در چوبی باشد، با باز و بسته شدن درب، احتمال ترک برداشتن دیوار نیز وجود دارد.

بهترین زمان برای اجرای درب فریم لس:

ویژگی‌های فریم لس

به دلیل اینکه ساب فریم (پروفیل آهنی) این مدل از درب باید حتما درون دیوار کار شود و سپس فریم آلومینیومی روی آن نصب گردد، بهترین زمان اجرا و نصب درب، در حین انجام نازک کاری ساختمان است که این امر در بلند مدت موجب جلوگیری از ترک خوردگی دیوار می‌شود.

درب فریم لس ضد آب:

این نوع از درب‌ها که چارچوب آلومینیومی آن‌ها نیز ضد زنگ است، برای فضاهای مرطوبی مانند نواحی شمالی کشور، حمام و سرویس بهداشتی مناسب می‌باشند. البته باید برای محافظت از مغز چوبی این درب‌ها چاره‌ای اندیشید.

قیمت درب فریم لس:

قیمت درب فریم لس یا همان فریم مخفی، به نوع متریال و مواد مصرفی، نوع یراق آلات و همچنین ابعاد درب بستگی دارد.
مهم‌ترین پارامترهای موثر در برآورد هزینه و درب فریم لس:

1- ضخات پروفیل و کشور سازنده فریم درب
2- ابعاد درب
3- هزینه‌های اجرا (بسته بندی، نصب و ارسال، دستمزد)

مزیت استفاده از فریم چوبی نسبت به فریم آلومینیومی:

اولین مزیتی که موجب می‌شود فریم چوبی بر فریم آلومینیومی الویت پیدا کند و پر طرفدارتر باشد، قیمت پایین تر چوب نسبت به آلومینیوم است که در تیراژ بالا موجب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود. مزیت دوم خاصیت فرم پذیری بالای چوب طبیعی است که می‌توان درب‌هایی با چارچوب‌های هلالی و نیم دایره ایجاد کرد. در حالی که این امکان با چارچوب آلومینیومی امکان پذیر نیست.

معایت استفاده از فریم چوبی نسبت به فریم آلومینیومی:

چارچوب درب فریم لس باید کاملا پایدار و ثابت باشد تا درب هنگام باز و بسته شدن به خوبی عمل کند. از آنجایی که چوب بافت طبیعی و زنده‌ای دارد که همواره درصدی رطوبت در آن موجود است، به مرور زمان این رطوبت کاهش یافته و چوب دچار تغییر فرم می‌شود. بنابر این استفاده از فریم آلومینیومی به دلیل نداشت این معضلات، از فریم چوبی بهتر می‌باشد.

قیمت فریم لس

درب فریم لس با روکش PVC:

روکش PVC به عنوان پر مصرف‌ترین روکش در صنعت ساختمان است که هم در تولید درب و هم کابینت و سایر محصولات از آن استفاده می‌شود. مهم‌ترین خاصیت روکش pvc خاصیت ضد آبی آن و مهم‌ترین عیب آن مصنوعی بودنشان است. روکش چوب و رنگ نسبت به محیط‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی و حمام، از درب‌های HPL, MDF, HDF با روکش PVC استفاده می‌شود. این نوع درب با روکش PVC ضد آب بوده و برای این فضاها مناسب است.

درب فریم لس با روکش طبیعی:

بافت زیبا و رنگ پذیری بالای روکش چوب طبیعی، کاربرد زیادی در صنعت تولید درب و نجاری دارد.

اگر درب‌هایی که با ورق MDF تولید می‌شوند به وسیله روکش طبیعی چوب کاور شوند، جزء درب‌های لوکس به شمار می‌آیند. این روکش‌ها از چوب‌های مختلفی‌ مانند راش،بلوط، گردو، زیتون و غیره می‌باشند.

بعد از انجام روکش چوب بر روی درب‌ها، رنگ‌آمیزی روی آن آغاز می‌گردد تا هم به زیبایی آن بی افزاید و هم در برابر رطوبت، آب و خط و خش مقاومت بیشتری پیدا کند. علاوه بر این‌ها استفاده از رنگ موجب ایجاد تنوع بیشتر در رنگ‌بندی درب‌ها می‌شود.

درب چارچوب مخفی خام:

هدف اصلی از ساخت درب‌های چارچوب مخفی یا فریم لس ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در سطح در و دیوارهای اطراف است. به همین دلیل باید رنگ این درب‌ها با دیوارهای اطراف یکسان باشد. بنابراین اغلب افراد و کارفرماها این درب‌ها را به صورت خام تهیه می‌کنند تا آن‌ها را همرنگ با دیوارها رنگ آمیزی کنند. بهترین نوع رنگ برای این درب‌ها، رنگ‌های پلی اورتان و پلی استر می‌باشد که رنگ پلی اورتان سریع‌تر خشک می‌شود. به همین علت پرطرفدارتر از رنگ پلی استر می‌باشد.

لولا و اتصالات درب فریم لس:

یراق فریم لس

در طراحی درب فریم لس، توجه به جزئیات بسیار مهم است تا حدی که انتخاب یراق الات و دستگیره این نوع از درب‌ها نیز نیازمند تجربه و تخصص کافی‌ می‌باشد. این اهمیت به این دلیل است که فاصله بین درب و چارچوب بسیار کم بوده و اگر کمی جابجا شود، احتمال گیر کردن درب به هنگام باز و بسته شدن وجود دارد.

بهترین لولاهای مصرفی در ساخت و اجرای درب فریم لس ساخت کشورهای آلمان، ایتالیا و اتریش است. دستگیره و قفل مصرفی در این درب‌ها با سایر درب‌ها تفاوت چندانی ندارن اما در بحث مربوط به لولا، باید از نوع سه بعدی با زاویه چرخش تقریبا  360 و به شکل مخفی استفاده نمود. به طور مثال برای هر درب با ابعاد 210 در 90 سانتی متر، 3 عدد لولای مخفی باید در نظر گرفته شود.

روند تولید و نصب درب‌های چارچوب مخفی:

روند ساخت درب‌های فریم لس با درب‌های چوبی تفاوت زیادی دارد و این تفاوت به دلیل توکار بودن چارچوب آلومینیومی آن است. برای انجام این کار بهتر است دو مرحله زیر به ترتیب و با فاصله انجام شوند:

1- در مرحله اول باید ساب فریم و فریم نصب شوند و با مصالحی چون گچ و سرامیک پوشانده شوند.
2- در مرحله دوم بعد از خشک شدن و انجام نظافت کامل، درب چوبی در جای خود نصب و سپس رگلاژ گردد.

این عملیات دو مرحله‌ای تنها به دلیل جلوگیری از آسیب احتمالی درب‌ها و کثیف شدن آن‌ها در زمان نازک کاری انجام می‌شود. اگر این دو مرحله با هم انجام پذیرد موجب آسیب به پوشش رنگ و روکش می‌شود که این کار به هیچ وجه توسط کارشناسان آسیا چوب توصیه نمی‌گردد.

الزامات و استانداردهای درب فریم لس:

  • ارتفاع استاندارد 210 سانتی متر می‌باشد که تا 3 متر نیز قابل تولید است.
    • عرض درب از 70 تا 100 سانت قابل تنظیم است.به دلیل فاصله کم بین درب و چارچوب، تراز بودن دیوارها بسیار مهم است تا نصب درب با مشکلی مواجه نگردد.حداقل ضخامت دیوار برای نصب درب 9 سانتی متر است.ضخامت ساب فریم 45 میلی متر و حداقل فضای مورد نیاز برای نصب چارچوب آلومینیومی توکار نیز 45 میلی متر در عمق دیوار اطراف چارچوب است.
    • ابعاد قوطی ساب فریم 40 در 40 یا 40 در 60 است که قبل از نصب درب باید به صورت دقیق داخل دیوار نصب شده باشد.

سخن آخر:

شرکت آسیا چوب با بهره گیری از دانش روز دنیا و بهترین متریال، به تولید و عرضه انواع درب‌های فریم لس چوبی، شیشه‌ای، پی وی سی و غیره می‌پردازد. برای مشاهده نمونه پروژه های اجرا شده در این زمینه به بخش پروژه ها، پروژه های درب و چارچوب مراجعه نمایید.

Write a Comment