شرکت تولیدی آسیا چوب با سرمایه بخش خصوصی در زمینه مبلمان و دکوراسیون داخلی فعالیت خود را آغاز کرده است . این شرکت با هدف تولید و ارائه خدمات مهندسی شده و با توجه به بهره گیری از مدیران متخصص و با تجربه در صنعت چوب و فلز، اساتید برتر و خبره دانشگاهی در صنعت چوب و مبلمان، کارشناسان مرتبط و کاربلد و هم چنین با مطالعه و انجام تحقیقات مداوم دست به شناخت نیاز مشتریان و خلاء بازار در این حوزه زده است.

بالا

آشنایی با انواع نورپردازی آشپزخانه و اهمیت آن

وقتی صحبت از دکوراسیون داخلی به میان می‌آید بدون شک توجه به نورپردازی فضاهای داخلی بسیار مهم و ضروری است. نور کافی و به اندازه یکی از اصلی ترین بخش‌های هر فضا می‌باشد. به حدی که اگر نورپردازی صحیح و اصولی نباشد باعث ایجاد فضایی دلگیر و بسته می‌شود. اغلب با بهره‌گیری از تکنیک‌های صحیح نورپردازی می‌توان به زیبایی فضاهای داخلی به خصوص آشپزخانه دست یافت.

انواع منبع نوری در آشپزخانه:

نور موجود در آشپزخانه از سه منبع نوری قابل تامین است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • مهمترین و اصلی ترین منبع نوری در اشپزخانه پنجره آفتاب گیر است. اگر پنجره‌ای در فضای آشپزخانه وجود داشته باشد که نور مستقیم یا غیر مستقیم را به فضا وارد کند، آشپزخانه را دلبازتر و روشن‌تر جلوه می‌دهد. اما بسیاری از خانه‌های امروزی به دلیل متراژ کم فضا، از این حسن بی بهره‌اند و باید نور آن‌ها از جهات دیگری تامین شود.
  • یکی دیگر از منابع نوری مورد استفاده در آشپزخانه، نوری است که در آشپزخانه‌های اپن و جزیره دار از سایر فضاهای خانه مانند نشیمن و پذیرایی به آشپزخانه بازتاب می‌شود. این نور با اینکه یک نور غیر مستقیم به حساب می‌آید اما موجب ایجاد روشنایی در فضا می‌شود.
  • سومین منبع نوری قابل استفاده در آشپزخانه، چراغ‌ها و لامپ‌هایی هستند که موجب تامین نور مصنوعی فضا می‌شوند. در واقع سیستم نورپردازی آشپزخانه به عنوان سومین منبع نوری شناخته می‌شود، باعث جبران کمبود نور در آشپزخانه می‌شود و بیش از هر چیز فضای اشپزخانه را زیبا می‌کند.
نورپردازی آشپزخانه

علت اهمیت نورپردازی آشپزخانه:

نور کافی از جمله پارمترهای مهم در هر آشپزخانه‌ای است. البته باید به این امر توجه داشت که نور در آشپزخانه‌های کوچک و فاقد پنجره، تاثیر بیشتری نسبت به آشپزخانه‌های بزرگ و بهره مند از نور طبیعی دارد.

آنچه که در این بخش از طراحی دکوراسیون بسیار حائز اهمیت است توجه به طراحی مناسب و اصولی نورپردازی و انتخاب منبع نوری درست و کارآمد است. چرا که در بحث طراحی و دکوراسیون داخلی همواره باید به مسئله صرفه جویی در انرژی و جلوگیری از اتلاف آن توجه نمود.

نورپردازی اگر مناسب و با بهره گیری از دانش و اصول تخصصی باشد، می‌تواند در زیبایی بصری فضا نیز تاثیر بسیاری داشته باشد. علاوه بر این، گاهی جهت تابش نور موجب نمایان شدن لکه‌ها و چربی‌ها به خصوص در کابینت‌های براق و هایگلاس می‌شود.

نورپردازی کابینت

بنابراین با استفاده از نورپردازی درست می‌توان این معایب را از دید پوشاند.

نور پردازی می‌تواند فضای آشپزخانه را بزرگتر و دلبازتر نشان دهد. بنابراین در آشپزخانه‌های کوچک و با متراژ کم توجه به نوع نورپردازی بسیار مهم است.

از آنجایی که کار کردن در فضای تاریک و کم نور موجب ایجاد خستگی و کسلی می‌شود و در دراز مدت حتی به ایجاد افسردگی نیز می‌انجامد و انرژی و انگیزه برای انجام فعالیت‌های روزانه را از بین می‌برد، برای جلوگیری از ایجاد این احساسات و بروز خستگی باید فضای آشپزخانه را با نور پردازی مناسب، روشن و انرژی بخش کرد تا فعالیت در آن لذت بخش باشد.

اهمیت نورپردازی آشپزخانه

بعد از درک مطالب ارائه شده در بالا، می‌خواهید بدانید که چه قسمت‌هایی از آشپزخانه نیاز به نورپردازی دارد؟

در ادامه پاسخ این سوال را ارائه می‌دهیم:

شیوه درست نورپردازی در اشپزخانه به معنای استفاده از منابع نوری زیاد و متعدد و اتلاف برق و انرژی نیست. بلکه هدف اصلی برنامه ریزی برای تامین نور قسمت‌هایی از آشپزخانه که به روشنایی نیاز دارند و ایجاد زیبایی بصری از طریق نورپردازی می‌باشد.

1- نورپردازی بالای سینک ظرفشویی:

نور بالای سینک

همانطور که می‌دانیم یا شاید تجربه کرده باشیم، نور کم فضای ظرفشویی، موجب ایجاد خستگی در زمان ظرف شستن می‌شود. اگر منبع نوری در پشت سر باشد و تنها از یک لوستر و چراغ تامین شود، با ایستادن در جلوی ظرفشویی سایه ایجاد می‌شود. بنابر این برای حل این مشکل باید بالای سینک یک منبع نوری قرار داد تا روشنایی این بخش تا حدی تامین گردد. همچنین می‌توان با قرار دادن سینک ظرفشویی در کنار پنجره و یا در کابینت جزیره نور بیشتری را به این قسمت تاباند.

2- نورپردازی بالای اجاق گاز:

از آنجایی که هنگام آشپزی کردن به نور نیاز داریم، می‌توان این نیاز را از طریق لامپ‌های موجود در هود تامین کرد. اگر نور هود نیز کافی نباشد باید برای روشنایی این بخش تمهیدات دیگری اندیشید.

3- نورپردازی بالای کابینت‌ها:

نورپردازی در قسمت بالای کابینت‌ها با دو دلیل انجام می‌شود. اول این که کابینت‌ها زیباتر دیده می‌شوند و دوم این که دسترسی به لوازم و وسایل درون کابینت‌های بالایی را سهولت می‌بخشد.

4- نورپردازی زیر کابینت‌های بالایی:

نور زیر کابینت

نورپردازی این بخش از کابینت‌ها به منظور ایجاد روشنایی بر روی کانتر یا پیشخوان آشپزخانه انجام می‌شود. استفاده از لامپ‌های مخفی و LED برای این کار مرسوم و پرطرفدار است.

5- نورپردازی زیر کابینت‌های پایینی:

نور زیر کابینت

نورپردازی به شکل خطی و نقطه‌ای در کابینت‌های ردیف پایینی بیشتر با هدف انعکاس نور بر روی سرامیک‌ها و کفپوش آشپزخانه و زیبایی فضا و همچنین عریض‌تر نشان دادن فضای آشپزخانه طراحی می‌گردد.

این نورها معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در زمان‌های غیر ضروری خاموش شوند تا موجب اتلاف انرژی و برق نشوند. به همین دلیل استفاده از سنسورها و تایمرها در این نورها بسیار ضروری و کارآمد است.

6-نور پردازی زیر کانتر:

با توجه به اینکه از فضای کانتر برای انجام کارهای مربوط به اشپزی استفاده می‌شود، نورپردازی درست و مناسب این بخش نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کانتر همان فضای روی کابینت است که برای تامین روشنایی آن می‌توان از چراغ‌های زیر کابینتی که نور را به سطح کانتر پخش می‌کند، استفاده کرد.

7- نورپردازی داخل کابینت:

نورپردازی داخل کابینت

وجود نور در هر فضایی لازم و ضروری است. برای نورپردازی فضای داخل کابینت‌ها بهتر است از چراغ‌های مخصوص این کار که برای زیر سقف و یا بدنه داخلی کابینت ساخته شده و در بازار موجود هستند، استفاده شود.

این چراغ‌ها باید با چند سانت فاصله از لبه کابینت‌ها نصب شوند. ریسه‌های ال ای دی نیز برای این کار مناسب هستند. نورپردازی کابینت‌هایی که درب شیشه‌ای دارند و داخل آن‌ها ظروف دکوری چیده می‌شود، باید در قسمت عقبی کابین نصب گردد.

8- نور پردازی داخل کشو:

نورپردازی کشو

برای تامین نور کشوهای کابینتی در شب نیز می‌توان از چراغ‌های خطی سنسوردار که با باز و بسته شدن کشو فعال و غیر فعال می‌شوند، استفاده کرد.

9- نورپردازی قسمت جزیره:

نورپردازی جزیره

از آنجایی که جزیره در آشپزخانه به عنوان فضایی کارآمد برای انجام عملیات آماده سازی غذا و یا دیگر کارها مورد استقبال است، نورپردازی آن همواره خاص بوده و کلیت فضای آشپزخانه را تحت الشعاع قرا می‌دهد. بنابر این توجه به نورپردازی آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است که برای آن می‌توان از نورهای پایین تاب و آویزهای زیبا که موجب ایجاد نورپردازی موردی می‌شوند بهره برد.

10- همپوشانی سایه‌ها در آشپزخانه:

نورپردازی باید به شکلی باشد تا از ایجاد سایه‌های زیاد جلوگیری کند. بنابراین هنگام نورپردازی باید دقت داشت تا سایه‌ها در بهترین حالت ممکن و در تعامل مناسب با نورها باشد تا موجب زیبایی و رقص نور و سایه در فضای آشپزخانه شود.

11- نورپردازی بالای میز ناهارخوری:

نورپردازی میز ناهارخوری

اگر آشپزخانه دارای میز ناهارخوری یا میز سرو باشد، باید به نورپردازی بالای این بخش نیز توجه ویژه‌ای نمود. می‌توان میز ناهارخوری را در زیر بزرگترین منبع نوری آشپزخانه قرار داد تا بیشترین نور از محیط دریافت شود.

علاوه بر موارد ذکر شده در نورپردازی فضای آشپزخانه باید به نکته نیز دقت کنیم که چه نوع چراغی را انتخاب کنیم. در ادامه به بررسی انواع چراغ‌ها و منابع نوری مصنوعی می‌پردازیم.

1- لوسترها و چراغ‌های مناسب آشپزخانه:

لوسترها بهترین وسیله نورپردازی به خصوص در بخش جزیره هستند. لوسترها انواع مختلفی دارند بنابر این برای انتخاب نوع آن‌ها به سبک خانه و آشپزخانه خود توجه کنید. اگر از چراغ‌های آویز برای تامین نور فضای آشپزخانه استفاده کردید به این نکته توجه داشته باشید که تعداد آن‌ها فرد باشد و فاصله آن‌ها از جزیره یا میز و کانتر حداقل 76 سانت باشد.

2- چراغ‌های دیواری:

گاهی به منظور تلطیف فضا و ایجاد زیبایی در فضای آشپزخانه و فاصله گرفتن از فضای خشک و صنعتی، از چراغ‌های دیواری در دو طرف پنجره و بالای سینک استفاده می‌شود.

3- نور خطی:

نورپردازی خطی

برای نورپردازی قسمت‌هایی مانند زیر کابینت‌ها، به جای استفاده از نورهای نقطه‌ای از نورپردازی خطی استفاده می‌شود.

این نوع از نورپردازی اگر در زیر کابینت‌ها به صورت خطی و مخفی انجام شود، موجب بزرگتر جلوه دادن فضای آشپزخانه می‌شود.

4- نور نقطه‌ای:

منابع نور نقطه‌ای، در قاب پنجره و به صورت توکار نصب می‌شوند. می‌توان آن‌ها را بالای کابینت‌ها پنهان کرد تا پرتوی نوری آن‌ها را در فضا مشاهده نمود.

5- استفاده از دیمرها:

دیمرها تجهیزاتی برای کنترل میزان و شدت نور هستند که موجب صرفه جویی در انرژی و برق می‌شوند. با استفاده از دیمرها می‌توان نور مناسب برای زمان‌های مختلف در طول روز رال تنظیم و کنترل کرد.

این مقاله با هدف ارتقا سطح دانش شما در زمینه آشنایی با انواع نورپردازی آشپزخانه و اهمیت آن در زیبایی شناسی طراحی داخلی توسط شرکت آسیا چوب تهیه گردید. ما در آسیا چوب با هدف ایجاد فضایی زیبا، مفید، هوشمند و مدرن در کنار شما عزیزان هستیم.