شرکت تولیدی آسیا چوب با سرمایه بخش خصوصی در زمینه مبلمان و دکوراسیون داخلی فعالیت خود را آغاز کرده است . این شرکت با هدف تولید و ارائه خدمات مهندسی شده و با توجه به بهره گیری از مدیران متخصص و با تجربه در صنعت چوب و فلز، اساتید برتر و خبره دانشگاهی در صنعت چوب و مبلمان، کارشناسان مرتبط و کاربلد و هم چنین با مطالعه و انجام تحقیقات مداوم دست به شناخت نیاز مشتریان و خلاء بازار در این حوزه زده است.

بالا
آشپزخانه تمیز

نکاتی برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه

با توجه به اینکه آشپزخانه محلی برای تجمع در خانه است و زمان زیادی را در آن سپری می‌کنیم و محلی برای آماده سازی غذا و سرو آن نیز محسوب می‌گردد، توجه به تمیزی و نظافت آن از اهمیت زیادی برخوردار است و همیشه باید تمیز نگه داشته شود.

از آنجایی که آشپزخانه به عنوان نقطه مرکزی و قلب خانه شناخته می‌شود، چالش برانگیزترین بخش خانه در حفظ تمیزی است و تعمیر و نگهداری آن اغلب مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی است.

اگر قصد بازسازی آشپزخانه قدیمی خود را دارید در این مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی را بیاموزید که در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌ای تمیز و با قابلیت نگهداری آسان یاریتان دهد.

1. ارتفاع کابینت آشپزخانه را تا سقف در نظر بگیرید:

یکی از ساده‌ترین نکات در زمان طراحی آشپزخانه با هدف کاهش تعمیرات و نگهداری، این است که کابینت‌ها را تا سقف ببریم. به این ترتیب دیگر نیازی به تمیز کردن گرد و غبار قسمت‌های بالای کابینت نیست و موجب صرفه جویی در زمان و کاهش زحمت می‌شود. حتی گاهی ممکن است آشپزخانه به گونه‌ای طراحی گردد که نیازی به کابینت هوایی نداشته باشد. البته این امر زمانی توجیه پذیر است که کابینت‌های زمینی فضای کافی را داشته باشند. در این روش فضای ذخیره سازی کمتری در دسترس است اما آشپزخانه‌ای دلبازتر به ما می‌دهد که تمیز کردن یک دیوار صاف نیز معمولا ساده تر و کم زحمت تر از تمیز کردن کابینت است.

2. سطل زباله در فضا اضافه کنید:

گاهی در آشپزخانه تنها وجود یک سطل زباله کافی نیست و برای دفع زباله و ضایعات مواد غذایی نیاز به سطل دوم احساس می‌شود. این سطل در فضاهایی مانند کابینت زیر سینک، نزدیک یخچال، میز ناهارخوری، انباری یا هر جای دیگری می‌تواند قرار گیرد. حتی می‌توانید ایده‌های خاص خود را در زمینه طراحی سطل زباله با طراح خود در میان بگذارید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

3. وسایل روشنایی دور از اجاق گاز قرار گیرند:

با توجه به اینکه آشپزی باعث تولید چربی و کثیفی می‌شود، هر چه که در نزدیکی اجاق گاز باشد این چربی و کثیفی را به خود جذب می‌کند. با توجه به این مسئله چراغ‌های مناسب برای به کار گیری در این محدوده از آشپزخانه، چراغ‌های توکار یا لامپ‌های تعبیه شده در هود هستند. اگر به استفاده از آویزها، دیوارکوب‌ها و لوسترهای کوچک علاقه دارید باید آن‌ها را در فاصله‌ای دورتر از محدوده آویزان کنید.

4. از وسایلی که به راحتی تمیز می‌شوند استفاده کنید:

اگر هدف اصلی شما داشتن اشپزخانه‌ای کم تعمیر و نگهداری است، از وسایلی در آن استفاده کنید که به راحتی تمیز شوند. برای مثال لوازم استیل ضد زنگ با روکش که در برابر اثر انگشت مقاوم هستند انتخاب مناسبی می‌باشند یا موادی با سطح صاف که پاک کردن آن‌ها به راحتی با یک پارچه، دستمال مرطوب، اسفنج یا مواد شوینده انجام می‌شود.

5. از اجاق گاز برقی به جای گازی استفاده کنید:

اجاق گازهای برقی دارای سطحی صاف هستند که این امر موجب راحتی در تمیز کردن آن‌ها نسبت به سایر اجاق گازها می‌شود. تمیز کردن این اجاق به سادگی تمیز کردن سطح یک میز است. اما اگر از اشپزی کردن با اجاق گاز لذت ویژه‌ای می‌برید پس زحمت تمیز کردن آن را نیز باید به جان بخرید.

 6. جزیره را به شکلی ساده اجرا کنید.

با توجه به متریال‌های نوین و غیر متخلخل و مقاوم در برابر لکه می‌توان فهمید که امروزه عملیات تمیزکاری از کابینت‌ها راحت تر صورت می‌گیرد و گاهی تنها با یک دستمال کشیدن ساده می‌توان سطح کانتر و جزیره را به آسانی از مواد غذایی و آلودگی‌ها پاک کرد. کورین و کوآرتز از جمله این متریال‌ها هستند که به جای آن‌ها نیز می‌توان از صفحات ام دی اف استفاده نمود.

7. از قفسه‌های باز استفاده نکنید.

شاید قفسه‌های باز عالی به نظر برسند اما گرد و غبار، روغن و کثیفی در این قسمت‌ها بیشتر جمع می‌شوند و برای تمیزی آن‌ها نه تنها باید قفسه‌ها پاکسازی شوند بلکه وسایل موجود روی آن‌ها نیز باید گردگیری و تمیز شوند.

8. آشپزخانه خود را خلوت کنید:

قرار دادن تعداد زیادی از وسایل برقی و غیر برقی بر روی کابینت و کانتر می‌تواند فضای آشپزخانه را به هم ریخته و اشفته نشان دهد. بهتر است وسایل پرکاربردتر مانند غذاساز یا قهوه ساز، چند شیشه ادویه یا چاقوهای آشپزخانه روی کابینت‌ها قرار گیرد. البته این امر به سبک دکوراسیون شما و میزان استفاده شما از این ابزارها نیز مربوط است. اما به طور کلی بهتر است برای جلوگیری از آشفتگی و به هم ریختگی وسایل اضافه به داخل کابینت‌ها منتقل شوند.

9. از ظرف‌های ذخیره سازی استفاده کنید:

استفاده از ظرف‌هایی با ابعاد مشخص برای ذخیره سازی مواد غذایی در داخل یخچال و بیرون از آن در تمیز نگه داشتن آشپزخانه نقش موثری دارد. در این صورت به جای اینکه مواد غذایی در پاکت و کیسه باشد، در ظرف‌هایی مرتب و منظم قرار می‌گیرد که ظاهری زیبا و تمیز به آشپزخانه داده و دسترسی به این مواد را نیز برای شما راحت تر می‌کند.

10. برای هر چیزی یک فضای مشخص در نظر بگرید:

برای اینکه فضای آشپزخانه شما تمیز و مرتب به نظر برسد باید برای هر وسیله و خوراکی جایی مخصوص در نظر بگیرید. در این حالت اشپزخانه شما همیشه تمیز به نظر می‌آید و جابجایی همه چیز در آن سریع و اسان خواهد بود.

10. یخچال خود را تمیز کنید:

شاید بگویید که تمیزی یخچال در تمیزی نمای بیرونی آشپزخانه چندان تاثیری ندارد. اما اینطور نیست. بعد از انجام خرید، مواد غذایی و خوراکی‌ها را مرتب در یخچال بچینید. البته پیش از چینش بهتر است فضای داخلی قفسه‌های یخچال را پاک کنید. برای هر ماده غذایی یک جای مشخص در یخچال در نظر بگیرید.

سخن آخر:

تمیز کردن آشپزخانه باید به یک عادت و وظیفه روزانه تبدیل گردد چرا که آشپزخانه قلب خانه است و آماده سازی غذا در آن صورت می‌پذیرد. یک اشپزخانه تمیز، خانه‌ای تمیز را به همراه دارد. بنابراین از آن غافل نشوید.