شرکت تولیدی آسیا چوب با سرمایه بخش خصوصی در زمینه مبلمان و دکوراسیون داخلی فعالیت خود را آغاز کرده است . این شرکت با هدف تولید و ارائه خدمات مهندسی شده و با توجه به بهره گیری از مدیران متخصص و با تجربه در صنعت چوب و فلز، اساتید برتر و خبره دانشگاهی در صنعت چوب و مبلمان، کارشناسان مرتبط و کاربلد و هم چنین با مطالعه و انجام تحقیقات مداوم دست به شناخت نیاز مشتریان و خلاء بازار در این حوزه زده است.

بالا
لاندری روم

لاندری روم چیست و استاندارد طراحی آن چگونه است؟

در این مقاله سعی داریم علاوه بر ارائه تعاریفی از لاندری روم و بررسی جایگاه این فضا در معماری امروزه به موضوعاتی مانند ابعاد استاندارد و نکات طراحی آن نیز بپردازیم.

در گذشته در بیشتر خانه‌ها بخشی برای شستشوی لباس‌ها وجود داشت که عموما در انبار یا زیرزمین خانه بود. اما در خانه‌های مدرن و لوکس امروزه و یا هتل‌ها این فضا به سبکی دیگر مورد استقبال قرار گرفته است.

لاندری در واقع به معنای خشکشویی و لاندری روم به معنای مکانی برای شست و شو یا همان رخت شور خانه است که با نام اتاق لباسشویی نیز شناخته می‌شود. همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم در خانه‌های قدیمی فضایی برای شست و شوی لباس‌ها وجود داشته که محل شستشوی لباس‌های چرک و پارچه‌ها و پرده‌ها بوده است. امروزه این فضاها تنها به خانه‌ها محدود نمی‌شود و کاربری‌هایی چون بیمارستان‌ها و هتل‌ها نیز فضای مجهزی بها عنوان لاندری را در خود جای داده‌اند.

لاندری روم چیست

در گذشته آنچه که در این اتاق به چشم می‌خورد تنها یک ماشین لباسشویی بود که بعدها به تدریج ماشین خشک کن نیز به آن اضافه می‌شد و در آن خبری از طراحی و دکوراسیون مدرن نبود. اما امروزه مفاهیم جدیدی چون مدل لاندری روم، ابعاد استاندارد آن و نوع و سبک طراحی این فضا با توجه به گسترش زندگی شهرنشینی و استفاده بیشتر از لاندری روم در آپارتمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

دیزاین این فضا باید به گونه‌ای باشد که با توجه به فضایی که در اختیار می‌باشد، اجزای اصلی را به خوبی چیدمان کرد. علاوه بر آن توجه به زیبایی و کاربردی بودن این فضا باید در زمان طراحی مورد توجه قرار گیرد. اجزای اصلی مورد نیاز در این فضا به شرح زیر می‌باشد:

  • ماشین‌های لباسشویی و خشک کن
  • میز اتو و اتو
  • سینک و کابینت و قفسه

ابعاد استاندارد لاندری روم:

ابعاد استاندارد لاندری روم

ابعاد استاندارد لاندری روم به عوامل مختلفی چون فضای اتاق مورد نظر بستگی دارد. ابعاد لاندری روم در خانه با فضای هتل و بیمارستان متفاوت است اما حداقل فضای مورد نیاز باید 1.5 در 1و5 متر در نظر گرفته شود.

بزرگتر بودن این فضا باعث می‌شود تا فضای کافی برای قرار دادن وسایلی مانند ماشین خشک کن، لباسشویی، سبد رخت و … نیز به اندازه کافی وجود داشته باشد. اگر بعد از چیدمان لاندری با کمبود فضا مواجه شدید و برای سایر اجزا جایی نداشتید به ادامه مقاله توجه کنید تا نکات کاربردی و مفیدی را با هم آموزش ببینیم.

1. استفاده از کشو و کمد تاشو:

یکی از مواردی که برای طراحی لاندری روم در ابعاد کوچک مناسب است، اجزای انعطافی و تاشو می‌باشند. به طور مثال اگر برای قرار دادن میز اتو فضایی وجود ندارد می‌توان این فضا را با میزهای تاشو ایجاد نمود. زیرا این نوع از میزها فضای کمتری نیاز دارند و راحت مرتب می‌شوند. برای قار دادن مواد شوینده و حوله‌ها نیز میتوان از سبدهای تاشو استفاده نمود.

2. استفاده از فضاهای خالی دیوار:

یکی از نکات مهم در طراحی لاندری روم‌ها کوچک استفاده مناسب از فضای دیوارهای خالی است که می‌توان با نصب آویزهای دیواری بخشی از وسایل کوچک را روی آن آویزان کرد تا فضای کمتری اشغال شود.

3. استفاده از شلف‌ها:

استفاده از شلف‌ها و طبقه‌ها چه در لاندری روم‌هخای کوچک چه بزرگ توصیه می‌گردد. زیرا علاوه بر ارتقا جلوه بصری فضا، بسیار کاربردی نیز هستند و می‌توان روی آن وسائل دکوری و اجزای تزئینی را قرار داد.

وجود سینک در برخی از لاندری روم‌ها برای شستشوی دستی حوله‌ها و یا پارچه‌های حساس که در ماشین لباسشویی قابل شستن نیستند بسیار مناسب و کاربردی است.

استفاده از چارچوب برای ماشین‌های لباسشویی و خشکن کن علاوه بر ایجاد زیبایی، حد این وسایل را معین کرده و لاندری روم را منظم و مرتب جلوه می‌دهد.

طراحی لاندری روم

تجهیزات لازم در لاندری روم:

هدف اصلی از طراحی لاندری روم جداسازی این فضا از سایر فضاهای خانه است. تجهیزات و وسایلی که باید در این فضا قرار گیرد به شرح زیر است:

  • مواد شوینده
  • کمد و شلف
  • ماشین لباسشویی
  • اتو و میز اتو
  • سبد رخت و رخت آویز
  • خشک کن

در صورت امکان می‌توان یک کانتر نیز برای قرار دادن مواد شوینده در این فضا تعبیه کرد تا روند شستشو، اتو و تا کردن به راحتی انجام گردد.

نکات مورد توجه در طراحی لاندری روم:

رختشویخانه
  • لاندری روم باید تا حد امکان از اتاق خواب دور اشد تا صدای خشک کن موجب ایجاد سر و صدای آزار دهنده برای افراد نشود.
  • در صورت کمبود جا برای طراحی لاندری روم می‌توان از فضای بالکن استفاده نمود. البته باید توجه کرد که این امر موجب ایجاد اغتشاش بصری در نمای ساختمان نگردد.
  • بهتر است لاندری روم نزدیک به حمام باشد تا لباس‌های کثیف به راحتی به آن منتقل شوند.
  • در طراحی لاندری روم‌های کوچک که فضا محدود است، می‌توان با کمک گرفتن از دیوار و با نصب شلف بیشترین کارایی را به دست آورد.
  • اگر برای طراحی لاندری روم در داخل ساختمان فضای کافی وجود ندارد، پارکینگ، انباری و اتاق‌های زیر شیروانی و زیر زمینی نیز می‌توانند گزینه مناسبی باشند.
  • در طراحی لاندری روم باید به دسترسی راحت به شیر آب و چاه فاضلاب مورد توجه قرار گیرد.
  • قرارگیری سینک ظرفشویی در لاندری روم به سهولت در استفاده از این فضا و افزایش کارایی آن کمک زیادی می‌کند.
  • بهره گیری از نور مناسب در طراحی لاندری روم امری مهم و ضروری است.
  • استفاده از کفپوش‌های ضد آب به جای موکت و فرش انتخاب مناسب تری برای فضای لاندری روم است.

لاندری روم در هتل:

لاندری روم در هتل نیز با فضای مسکونی تفاوت چندانی ندارد. تنها فرق قابل توجه آن وسعت و متراژ آن است. در هتل‌های یک اتاق بزرگ با چندین ماشین لباسشویی و خشک کن و همچنین سینک‌های بزرگ و انواع اتو و بخارها تعبیه می‌شود.

در این فضا لباس‌های خدمه و پرسنل هتل، انواع روتختی‌ها، حوله و لباس‌های افراد ساکن در هتل نگهداری و شستشو می‌شوند. در این فضا یک انباری مخصوص شوینده‌های مورد نیاز وجود دارد. در اتاق‌های هتل معمولا یک کیسه مخصوص لباس‌های چرک دارد که به همراه یک فرم از مشخصات فرد و نوع لباس وجود دارد که موجب می‌شود لباس‌ها پس از شستشو به صاحبان اصلی خود بازگردند.

وظایف لاندری در هتل:

1. شستشو: ملحفه ها در ابتدا توسط خدمه هتل از اتاق ها جمع آوری و پس از مرتب شدن کنار گذاشته می شوند تا شستشو شوند. دستگاه های شستشو در هتل‌ها به نسبت مدل‌های خانگی چهار برابر آب و انرژی کمتری را برای شستن مصرف می‌کنند.

2. خشک کردن: لاندری روم هتل‌ها دارای دستگاه‌های خشک کن بسیار پیشرفته و قدرتمندی هستند که به دلیل داشتن سنسور از خشک کردن بیش از حد و آسیب زدن به بافت البسه جلوگیری می‌کنند.

3. اتو کردن: بعد از شستشو و خشک کردن نوبت به اتو کردن می‌رسد. در این مرحله لباس‌ها به صورت دستی داخل اتوهای بسیار بزرگ قرار داده می‌شوند. این اتوها هم لباس‌ها را خشک می‌کنند و هم آن‌ها را صاف می‌کنند.

4. تا کردن: در این بخش لباس‌ها و ملحفه‌ها در داخل دستگاه‌هایی قرار می‌گیرند که کار تا کردن، مرتب کردن و جمع کردن آن‌ها روی یکدیگر را انجام می‌دهد.

طراحی لاندری روم

لاندری بیمارستان:

از آنجایی که در فضایی مانند بیمارستان رعایت بهداشت اصلی ترین امر می‌باشد، لاندری روم نیز در این فضا کارکردی وسیع و متنوع دارد. وظایف لاندری روم در بیمارستان به شرح زیر است:

  • جمع آوری لباس‌ها و ملحفه‌های کثیف
  • تفکیک لباس‌ها و ملحفه
  • به کار گیری روشهای اجرایی خاص برای جابجایی لباس‌ها و ملحفه‌های آغشته به مواد آلوده، خطرناک یا مایعات بدن و رعایت موازین کنترل عفونت در حين کار با لباس‌ها و ملحفه‌های آلوده
  • کاربرد صحیح مواد شوینده و گندزدا در رختشوی خانه
  • شستن، خشک کردن، دوخت و رفوي لباس‌ها و ملحفه‌ها
  • برنامه کنترل کیفیت شامل اندازه گیری درجه حرارت آب
  • ذخیره، توزیع و تحویل لباس‌ها و ملحفه‌هاي تمیز
  • تامین مواد شوینده
  • برنامه سرویس و خدمات  نگهداری ماشین‌های رختشویی وخشک کن های موجود شامل  قطعات مورد معاینه در طی سرویس و خدمات دوره‌ای دستگاه‌ها
  • کنترل رعایت الزامات و استانداردهای بخش