شرکت تولیدی آسیا چوب با سرمایه بخش خصوصی در زمینه مبلمان و دکوراسیون داخلی فعالیت خود را آغاز کرده است . این شرکت با هدف تولید و ارائه خدمات مهندسی شده و با توجه به بهره گیری از مدیران متخصص و با تجربه در صنعت چوب و فلز، اساتید برتر و خبره دانشگاهی در صنعت چوب و مبلمان، کارشناسان مرتبط و کاربلد و هم چنین با مطالعه و انجام تحقیقات مداوم دست به شناخت نیاز مشتریان و خلاء بازار در این حوزه زده است.

بالا

بهترین درب‌های ساختمانی را بشناسید

درب در ساختمان به عنوان تنها راه برای ورود و خروج به فضای بسته و داخلی می‌باشد. درب‌هایی که داخل ساختمان استفاده می‌شوند اغلب نقش جداکننده دارد و درب اصلی و ورودی ساختمان به منظور حفظ امنیت در ساختمان‌ها تعبیه می‌شود.

به منظور افزایش امنیت خانه‌ها و سایر فضاها، استفاده از درب‌های مقاوم امری ضروری و مهم است.

درب‌ها علاوه بر بحث امنیت، بر دکوراسیون داخلی نیز تاثیر گذارند. تا جایی که گاهی به عنوان یک عنصر مهم در دکوراسیون بر کلیت سبک طراحی فضا اثر می‌گذارد.

انواع درب‌های ساختمانی عبارتند از: درب‌های داخلی یا خارجی، درب یک لنگه و دو لنگه و سمت باز شو

درب‌ها از اجزایی تشکیل شده‌اند که در ادامه به بررسی و معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

درب های ساختمانی

اجزای اصلی تشکیل دهنده درب‌های ساختمانی:

1- چارچوب درب:

در واقع فریم اصلی درب که به دیوار متصل و بقیه اجزا روی آن نصب می‌شود را چارچوب می‌نامند.

2- بدنه درب:

این بدنه که قسمت جدا کننده و اصلی درب‌ها می‌باشد، با جنس‌ها و متریال‌های متنوعی در بازار به فروش می‌رسد.

3- یراق آلات:

یراق الات کلیه کلیه تزئینات و دستگیره‌هایی است که بر روی درب‌ها نصب می‌گردند. یراق آلات با توجه به نوع و سبک بدنه، در جنس‌ها و طرح‌های متنوعی در بازار موجود هستند.

درب ساختمانی

پیش از هر چیز نکاتی در مورد درب‌ها وجود دارد که دانستن آن‌ها بسیار مهم و ضروری است.

1- چرخش درب:

پیش از سفارش ساخت و خرید درب باید به این نکته توجه کرد که می‌خواهیم درب به کدام سمت بچرخد. چب باز شو باشد یا راست بازشو. به طور کلی چرخش درب‌ها نباید رو به راهرو یا سالن باشد.

2- چارچوب درب:

قاب کردن درست درب بخشی مهم در اجرای درب است که اگر به درستی انجام نشود، از زیبایی ظاهری درب در دکوراسیون فضا می‌کاهد. درب‌ها هم به شکل قاب دار و هم بدون قاب در بازار موجود هستند. درب‌های قاب دار با لولا به چارچوب وصل می‌شوند اما در درب‌های بدون قاب، لولا و قاب درب با هم نصب می‌شوند.

3- میزان عایق بودن درب نسبت به صدا:

درب‌های داخلی رتبه‌های مختلفی در میزان عایق بودن صدا دارند که این مقدار به نوع متریال مصرفی در درب‌ها بستگی دارد.

هر چه این رتبه بالاتر باشد، میزان عبور صدا از آن درب کمتر است.

درب در ساختمان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در صنعت ساختمان، درب‌ها نیز دستخوش تغییرات و پیشرفت‌های زیادی شده‌اند.

به طور کلی درب‌ها را می‌توان به دو دسته درب داخلی ساختمان و درب خارجی ساختمان تقسیم بندی کرد که درب داخلی ساختمان شامل درب اتاق، سرویس بهداشتی و حمام و درب خارجی به عنوان درب اصلی و راه ارتباطی بین فضای ساختمان با محیط بیرون است که شامل درب حیاط، درب پارکینگ و درب کوچه می‌باشد.

جنس و مدل این درب‌ها از تنوع زیادی برخوردار است. مانند درب‌های چوبی، شیشه‌ای، فلزی و …

درب‌های داخلی در فضای داخلی ساختمان نصب می‌گردند و به منظور جداسازی فضای حمام، سرویس بهداشتی و اتاق‌ها کاربرد دارند.

درب‌ها به عنوان یکی از اجزای اصلی هر ساختمان، در زیبایی و جلوه بصری ساختمان نیز تاثیرگذارند و انواع و سبک‌های بسیار متنوعی دارند که در ادامه به برخی از محبوب‌ترین آن‌ها در صنعت ساخت و ساز اشاره می‌کنیم:

1- درب کشویی:

این مدل از درب‌ها عموما با شیشه یا چوب سخته می‌شوند. حتی می‌توان با آینه آن‌ها را پوشاند. بسیاری از این درب‌ها در فضای کلوزت و کمد دیواری استفاده می‌شوند. این مدل از درب‌ها به دلیل اینکه به فضایی برای چرخش نیاز ندارند، فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

درب کشویی

2- درب پاکتی:

این نوع از درب‌ها در اکثر فضاها کاربرد دارند. درب‌های پاکتی بر خلاف درب‌های کشویی که روی دیوار قرار می‌گیرند، به داخل دیوار می‌روند.

3- درب تاشو:

این درب‌ها به دو طرف تا می‌شوند و معمولا برای فضاهایی مانند کمدها، لاندری روم‌ها، آبدارخانه‌ها و دیگر فضاهای کوچک ساخته می‌شوند.

درب تاشو

4- درب انباری:

این درب‌ها همانگونه که از اسمشان مشخص است برای انباری‌ها استفاده می‌شوند. اما علاوه بر این فضا‌ها برای فضاهایی با سبک صنعتی و روستیک نیز مناسب هستند.

5- درب پنلی:

از رایج ترین نوع درب‌ها، درب‌های پنلی هستند که معمولا از چوب یا ام دی اف ساخته می‌شوند.

6- درب‌ فریم لس:

این نوع از درب‌ها برش، دستگیره یا لولای قابل رویتی نداشته و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملا با دیوار یکی و هم شکل می‌شوند.

درب فریم لس

7- درب فرانسوی:

در این نوع از درب‌ها یک قاب دور و یک یا چند پنل شفاف دارند و عموما با شیشه یا متریالی نیمه شفاف ساخته می‌شوند.

این پنل‌ها در سبک‌ها و اندازه‌های متنوعی موجود هستند  و به منظور انتقال بهینه نور در فضاها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

8- درب هلندی:

درب‌های هلندی، به صورت افقی به دو نیم تقسیم می‌شوند و می‌توان نیمه بالایی را باز کرد بدون اینکه نیمه پایینی باز شود.

9- درب پیوت:

درب‌های پیوت بر خلاف درب‌های لولایی ساده که عموما از کنار با دو یا سه لولا به چارچوب متصل می‌شوند و تمام وزن درب به این لولاها منتقل می‌شود، دارای لولای پاشنه‌ای هستند. این درب بر روی لولایی که به زمین متصل است می‌چرخد.

درب پیوت

اکنون که با 9 مدل ار درب‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها آشنا شدیم، در ادامه به بررسی متریال مورد استفاده در این درب‌ها می‌پردازیم:

انواع درب‌ها از لحاظ جنس و متریال:

1- درب‌های چوبی:

درب چوبی

این نوع درب‌ها صاف هستند و با هسته تو پر و یا تو خالی تولید می‌گردند و سطح رویی آن‌ها با یک روکش چوبی و یا با رنگ پوششی کاور می‌شود. از لحاظ قیمت، درب‌های تو خالی هزینه کمتری نسبت به درب‌های تو پر دارند.

درب چوبی، به چند دسته تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها درب تمام چوب است که زیبایی چشم نوازی دارد ولی به دلیل بالا بودن قیمت، مشتریان کمتر ولی خاص‌تری دارد.

نوع دیگری از درب‌های چوبی، درب‌های ام دی اف هستند که علاوه بر داشتن یک کلاف چوبی میانی از چوب روسی ساخته می‌شوند که توسط دستگاه‌های سی ان سی و بدون دخالت دست، طرح‌هایی بر روی آن‌ها نقش می‌بندد که درب‌ها را زیباتر می‌کند.

1-1- درب‌های اچ دی اف

درب‌های اچ دی اف نوع دیگری از درب‌های چوبی هستند که از نوعی تخته فیبر درست شده‌اند. به دلیل فشردگی بافت این نوع چوب، رنگ پذیری آن کم است، اما از مقاومت بیشتری نسبت به درب‌های ام دی اف برخوردارند.

قیمت مناسب این نوع درب موجب گردیده تا یکی از پرکاربردترین انواع درب‌ها در صنعت ساختمان باشد.

2-1- درب‌های پی وی سی

درب‌های پی وی سی یکی دیگر از انواع درب‌های ساختمانی است. به بیان دقیق تر پی وی سی یک ماده پلاستیکی است که در ساخت انواع لوله و تانکر آب و غیره موردذ استفاده قرار می‌گیرد و امروزه در ساخت انواع درب‌ها نیز مرسوم است و به دلیل مقاومت بالای آن در برابر آب و رطوبت در قسمت حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند.

علاوه بر این مقاومت در برابر خوردگی، حرارت، قارچ و حشرات موذی و همچنین وزن سبک این درب‌ها، موجب محبوبیت آن‌ها در بازار ساخت و ساز شده است.

آنچه که تعیین کننده نوع درب است، کاربری درب، قیمت آن و همچنین سلیقه شخصی افراد می‌باشد.

درب‌های چوبی به دلیل طرح پذیری بالایی که دارند مناسب افرادی هستند که به دنبال خاص بودن و جلوه منحصر به فرد در ساختمان خود هستند. درب‌های چوبی هم در بخش‌های داخلی و هم در ورودی اصلی ساختمان نصب می‌گردند.

2- درب‌های شیشه‌ای:

درب شیشه‌ای

درب شیشه‌ای برای ایجاد زیبایی در فضای دکوراسیون داخلی مورد استقبال است و از تنوع زیادی در طرح و رنگ و مدل برخوردار است. این درب‌ها عمدتا در فضاهایی استفاده می‌شوند که نیاز به نور بیشتری دارند.

از این درب‌ها در حمام و سرویس بهداشتی نیز استفاده می‌شود. از انواع طرح دار آن نیز می‌توان برای جداسازی فضاها بهره برد.

درب شیشه‌ای در تالارها، اتاق مطالعه، اتاق غذاخوری، فضای نشیمن، کاربری‌های اداری و اتاق کنفرانس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیازمند مراقبت در برابر شکستگی و ترک خوردگی است.

درب شیشه‌ای کشویی از پرطرفدارترین نوع درب‌های شیشه‌ای است. البته باید به سنگین بودن این نوع درب‌ها نسبت به سایر درب‌های داخلی ساختمان و هزینه ساخت بالاتر آن‌‍‌ها نیز توجه نمود.

هزینه این درب‌ها به نوع و برند یراق آلات مصرفی و نوع شیشه و حتی اتوماتیک بودن یا نبودن آن بستگی دارد. درب‌های شیشه‌ای در کاربری‌های تجاری و ساختمان‌های غیر مسکونی نیز طرفداران زیادی دارند.

3- درب ضد سرقت:

درب ضد سرقت

همانطور که می‌دانیم درب ضد سرقت دربی است که از ورود سارقین به داخل خانه جلوگیری می‌کند و در برابر تخریب، حریق و آتش سوزی ایمن است.

البته منظور از امینی، محافظت صد در صدی نیست اما نسبت به سایر درب‌های ساختمان از استحکام و امنیت بیشتری برخوردارند.

درب ضد سرقت در مقابل فشار، برش و دستکاری قفل ایمنی بالایی داشته و دارای استانداردهای خاص و ویژه جهانی می‌باشد و از یک ورقه فلزی بسیار محکم ساخته شده است.

این ورق مانع از نفوذ خارجی شده و بر خلاف درب‌های معمولی موجود در بازار که از یک نقطه به چارچوب وصل می‌شوند، از چند نقطه به چارچوب اصلی اتصال دارند. درب ضد سرقت دارای عایق صوتی است و از پشم سنگ نسوز به منظور جلوگیری از آتش سوزی در ساخت آن استفاده شده است. این ویژگی موجب مقاومت آن در برابر حرارت شده است که در هنگام وقوع حادثه، نیروهای امدادی و آتش نشانی امکان ورود و کمک رسانی را دارند. نوار و زه پلاستیکی موجود در اطراف درب ضد سرقت به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و همچنین اتلاف انرژی تعبیه شده است.

اجزای تشکیل دهنده درب ضد سرقت

درب ضد سرقت به انواع مختلف قفل‌های ضد سرقت مجهز است که هر یک از این قفل‌ها میزان امنیت مخصوص به خود را دارد. لولای این نوع درب از خارج و داخل پنهان است و همین امر موجب می‌شود تا با اهرم کردن لولا، درب باز نمی‌شود.

درب ضد سرقت از چند لایه تشکیل شده است که لایه داخلی از جنس فولاد است و با یک لایه از متریال‌های متنوعی چون ام دی اف، اچ دی اف، فلز، شیشه و غیره روکش می‌گردد.

علاوه بر لایه‌های داخلی و امنیت بالای درب‌های ضد سرقت باید به پوشش یرونی آن‌ها نیز توجه نمود تا در مناطق مرطوب و یا صنعتی، ضد رطوبت و ضد اسید نیز باشند.

قیمت این درب‌ها بسته به میزان ضخامت و جنس چارچوب، جنس لولا، کیفیت دستگیره‌ها و ابزار و یراق آلات و جنس لایه و نوع قفل‌ها متغیر خواهد بود.

4- درب استیل:

استیل به کار رفته در این نوع از درب‌ها باید به بهترین شکل آبکاری شوند تا رنگ و کیفیت آن‌ها به زودی از بین نرود.

5- درب آلومینیومی:

این نوع از درب‌ها به دلیل وزن کم و قابلیت رنگ پذیری بالایی که دارند، در سرویس بهداشتی و حمام و کلیه فضاها و مناطق مرطوب انتخابی مناسب هستند.

6- درب هیبرید:

درب‌های هیبریدی از جدیدترین نوع درب‌ها در صنعت ساختمان سازی هستند که قادر به زینت بخشی فوق العاده به نمای ساختمان می‌باشد. لایه بیرونی این درب‌ها از روکش چوبی است که این امر موجب می‌گردد ظاهر درب تمام چوب به نظر برسد. در حالی که در لایه داخلی آن فوم و هیبرید به کار گرفته می‌شود. این درب‌ها به پولیش کاری صحیح و اصولی نیازمکند هستند تا از آسیب و مشکلات احتمالی در امان باشند.

7- درب فایبر گلاس:

درب فایبرگلاس

 فایبر گلاس از پشم شیشه و مواد نفتی ضد اشتعال تشکیل شده است که ماندگاری و استحکام خوبی دارد و وزن آن کم است.

این پشم شیشه توسط رزین احاطه شده و موجب استحکام و دوام درب‌های فایبرگلاسی می‌شود. فوم موجود در این درب‌ها باعث می‌شود تا به عنوان یک عایق عمل کند.

درب‌های فایبر گلاس به عنوان درب ورودی و درب داخلی قابل استفاده هستند که می‌توان آن‌ها را به رنگ دلخواه در آورد و یا با پنل‌های چوبی ترکیب کرد تا جلوه زیباتر و جذابیت بیشتری داشته باشند.

8- درب FRP:

درب‌های پلاستیکی تقویت شده با فیبر شیشه‌ای را درب FRP می‌نامند که برای منازل مدرن و شیک انتخاب مناسبی هستند. این درب‌ها را می‌توان در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی ساخت و با روکش‌های مختلفی چون روکش چوب طبیعی تولید می‌شوند و استحکام بالایی دارند.

9- درب ترکیبی:

این نوع درب‌ متریال خاص و مشخصی ندارد و بسته به سبک فضا و ساختمان از تلفیق چند متریال ساخته می‌شود و طرفداران ویژه خود را دارد.

درب ترکیبی

سخن آخر

  • درب‌های ساختمان علاوه بر بعد کارکردی خود، نقش مهمی در دکوراسیون داخلی نیز ایفا می‌کنند.
  • درب داخلی ساختمان، دربی است که در فضای داخلی آپارتمان تعبیه شده و در انواع چوبی، شیشه‌ای و غیره موجود است که بر اساس محل نصب دارای تنوع در جنس و متریال می‌باشد.
  • یکی از انواع درب‌ها، درب تمام چوب است که به دلیل زیبایی و جلوه خاصی که دارد از زمان‌های گذشته نیز طرفداران زیادی داشته است اما به دلیل بالا بودن قیمت آن مشتریان خاص خود را دارد.
  • پی وی سی یک ماده پلاستیکی است که در ساخت انواع تانکر آب، لوله و اتصالات ساختمانی به کار می‌رود و امروزه در ساخت درب‌ها بیشترین استفاده را از آن می‌شود.
  • درب شیشه‌ای به محافظت زیادی در مقابل آسیب و ترک خوردگی نیاز دارد. درب شیشه‌ای در مقایسه با انواع دیگر مدل درب داخلی ساختمان قیمت بالاتری دارد.
  • درب ضد سرقت از یک ورقه فلزی محکم برخوردار است که مانع از نفوذ خارجی شده و بر خلاف درب‌های معمولی که از یک نقطه به چهارچوب متصل می‌شوند این مدل درب از چندین نقطه به چهارچوب اتصال دارد و دارای عایق صوتی است.
  • درب ضد سرقت از چند لایه تشکیل شده است که لایه داخلی آن از جنس فولاد است و با یک لایه از جنس‌های مختلفی چون ام دی اف، اچ دی اف، فلز، شیشه و غیره روکش می‌گردد.
  • بیشترین درب‌های موجود در بازار ایران از کشورهای ترکیه و چین وارد می‌شدند که در چند سال‌ اخیر با وارد کردن قطعات آنها شرکت‌های ایرانی نیز توانستند این مدل درب را با کیفیت‌های خوبی ساخته و به بازار عرضه کنند.

شرکت آسیا چوب با تکیه بر دانش روز دنیا و با بهره گیری از مواد و متریال با کیفیت و درجه یک آماده ارائه انواع درب‌های چوبی، شیشه‌ای و غیره می‌باشد.