شرکت تولیدی آسیا چوب با سرمایه بخش خصوصی در زمینه مبلمان و دکوراسیون داخلی فعالیت خود را آغاز کرده است . این شرکت با هدف تولید و ارائه خدمات مهندسی شده و با توجه به بهره گیری از مدیران متخصص و با تجربه در صنعت چوب و فلز، اساتید برتر و خبره دانشگاهی در صنعت چوب و مبلمان، کارشناسان مرتبط و کاربلد و هم چنین با مطالعه و انجام تحقیقات مداوم دست به شناخت نیاز مشتریان و خلاء بازار در این حوزه زده است.

بالا

انواع اکسسوری آشپزخانه و کابینت

اکسسوری‌ها در فضای آشپزخانه به دو دسته تقسیم می‌شوند:

اکسسوری‌های خود آشپزخانه و اکسسوری‌های کابینت آشپزخانه.

اکسسوری‌های آشپزخانه یا همان اپلاینس‌ها، مجموعه وسایل برقی و مکانیکی هستند که کارهایی از قبیل نگه داری مواد، تمیز کردن و پخت و پز را انجام می‌دهند. مانند یخچال، ظرفشویی، گاز، فر و ماکروفر و غیره. این اپلاینس ها ما را در رسیدن به نتیجه نهایی یعنی آشپزی و پخت و پز یاری میرسانند و موجب لذت و سهولت در آشپزی می‌شوند. پیش از شروع طراحی باید نوع و برند این وسایل مشخص شوند زیرا از فاکتورهای بسیار مهم در طراحی آشپزخانه هستند.

اپلاینس‌ها در دو نوع توکار و روکار در بازار موجود هستند. نوع توکار آن‌ها مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و یخچال، درب کابینتی دارند. به همین دلیل آشپزخانه یک دست شده و زیبایی بیشتری نسبت به اپلاینس آشپزخانه مبله و روکار دارد. فضای مفید کمتر و قیمت بالا از مواردی است که انتخاب و تصمیم‌گیری برای خرید اپلاینس‌های توکار را  سخت می‌کند.

اپلاینس آشپزخانه

اکسسوری‌های کابینتی شامل اجزایی است که در کابینت‌ها برای استفاده بهتر و بهینه تر از آنها بسته به نیاز و خواسته کارفرما تعبیه می‌گردند. در ادامه به بررسی انواع اکسسوری کابینت و کاربردها و ابعاد آن‌ها می‌پردازیم.

اکسسوری‌های کابینت آشپزخانه

اکسسوری آشپزخانه

یکی از چالش‌های مهم و اساسی در طراحی آشپزخانه‌های امروزی، استفاده بهینه و حداکثری از تمام فضاهای موجود می‌باشد. در خانه‌هایی با متراژ کم اهمیت این موضوع بیشتر نمایان می‌شود اما در آشپزخانه‌های بزرگ نیز مسئله‌ای مهم و حائز اهمیت در طراحی است.

در نظر گرفتن اکسسوری‌ها در یونیت‌های کابینت، یکی از راهکارهای کارآمد برای بهینه سازی فضا و به حداقل رساندن فضاهای بلااستفاده در آشپزخانه می‌باشد. علاوه بر این موضوع، اکسسوری راهکاری کارآمد برای نگهداری ظرف‌های اضافه، ابزارها و مواد غذایی خشک است.

در آشپزخانه مدرن امروزی آنچه بسیار مهم است، نظم و ترتیب چیدمان وسایل است. انتخاب درست اکسسوری می‌تواند دکوراسیون آشپزخانه را بسیار مرتب‌تر و زیباتر جلوه نماید. در آشپزخانه‌های امروزی به دلیل کوچک بودن فضا، رعایت چیدمان و استفاده از اکسسوری آشپزخانه و اکسسوری کابینت بسیار اهمیت دارد. به حدی که عدم رعایت این نکات موجب ایجاد به هم ریختگی و آشفتگی فضای آشپزخانه خواهد شد.

در لغت‌نامه اکسسوری به معنای فرعی، پیرامونی و لوازم و تجهیزات کمکی‌ای می‌باشد که در کابینت آشپزخانه به منظور افزایش کارایی و مرتب سازی فضاها استفاده می‌گردد. با توجه به نوع کابینت می‌توان از مدل‌های مختلف اکسسوری کابینت استفاده کرد که هر کدام مزایا و کاربرد مختص به خود را دارند.

انواع اکسسوری کابینت آشپزخانه

جنس اکسسوری‌ها کف مفتولی یا کف چوبی می‌باشد که قبل از تهیه اکسسوری باید با سایزهای مختلف و انواع این اکسسوری‌ها آشنا باشید. سایز اکسسوری‌ها با توجه به سایزی که یونیت کابینت دارد انتخاب می‌گردد.

1. اکسسوری سبد سوپر مارکتی

اکسسوری آشپزخانه

سبد سوپر مارکتی از انواع اکسسوری کابینت است که در ابعاد مختلف و بر اساس فضای موجود و نیاز کاربر ساخته و تولید می‌گردد. این نوع از سبد سوپر مارکت‌ به چند دسته مانند سبد سوپر مارکت زمینی، نصف از کف، مواد شوینده، نصب از بغل، یخچالی و سبد سوپر مارکت وسط تقسیم می‌شوند. این سبدها دو نوع کلی زمینی و ایستاده دارند. این سبدها به صورت ریلی باز و بسته می‌شوند و در حالت ۲ یا ۳ طبقه موجودند. برای نگهداری خشکبار، پیاز، سیب زمینی، روغن، حبوبات و غیره قابل استفاده می‌باشند.

2. اکسسوری مجیک کرنر

مجیک کورنر

اکسسوری‌ مجیک کرنر در آشپزخانه کاربرد موثری دارد زیرا موجب استفاده بهینه از فضای گوشه‌ها و فضاهای بلااستفاده می‌شود. همچنین به دلیل دارا بودن قفسه‌های چرخشی، همه وسایل به راحتی در معرض دید قرار می‌گیرند. با ریل‌های ساچمه‌ای مجهز به آرام بند اجرا شده و معمولا تا 35 کیلوگرم تحمل وزن دارند. این اکسسوری‌ها به راحتی قابل جدا شدن هستند تا بتوان فضای کابینت آن‌ها را شستشو داد. مجیک کرنرها در دو جهت چپ و راست، با عرض 50 سانتی متر در بازار موجود هستند. یکی دیگر از سایزهای پرکاربرد آن که در پروژه‌های طراحی و اجرای کابینت آسیا چوب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، 90 و 100 سانتی متری است. که ارتفاع یونیت آن باید حداقل 60 سانتی متر باشد و عمق یونیت نیز 54 تا 57 سانتی متر باشد. مجیک کرنرها دارای سه بخش اصلی هستند:

  • سبد سوپر مارکتی دو طبقه که روی درب اصلی کابینت نصب می‌گردد.
  • رانر کف که سبد سوپر مارکتی نصب شده را بر روی درب به سوپر داخلی اتصال می‌دهد.
  • سبد سوپر مارکتی دو طبقه که در داخل یونیت نصب می‌شود و یک حرکت افقی را انجام می‌دهد.

3. اکسسوری کشویی

اکسسوری کشویی

استفاده از اکسسوری کشویی موجب می‌گردد که نه تنها به راحتی بتوان از وسایل و ابزار آلات آشپزخانه لات آشپزخانه استفاده کرد بلکه فضاهای بیشتری را نیز در دسترس داشت. همچنین این اکسسوری از به هم ریختگی و آشفتگی فضای داخل کشوها جلوگیری می‌کند.

با استفاده از اکسسوری کشویی می‌توان بسیاری از ابزارهای کاربردی را در آشپزخانه به شکلی منظم و مرتب چیدمان کرد. اگر فضای زیادی در دسترس باشد، استفاده از اکسسوری کشویی بهترین گزینه است زیرا نحوه نصب این اکسسوری با کشوهای معمولی و نحوه دسترسی آن‌ها متفاوت می‌باشد.

4. سطل ریلی و چرخشی

سطل ریلی و چرخشی

امروزه وسایلی چون سطل زباله، ظرف برنج و پیاز و سیب زمینی نباید در معرض دید باشند زیرا موجب ایجاد جلوه‌ای ناخوشایند در دکوراسیون آشپزخانه می‌گردد. به همین دلیل طراحان در تلاشند تا فضایی را در کابینت به عنوان محلی برای قرار دادن این وسایل و ابزار تعبیه کنند.

با این روش همواره آشپزخانه مرتب و تمیز به نظر آمده و زباله‌های تر و خشک نیز از هم تفکیک خواهند ‌شد. این سطل‌های ریلی و چرخشی متحرک بوده و در انواع دو یا چهار عددی در بازار موجود هستند.

5. اکسسوری سوپری مواد شوینده

اکسسوری مواد شوینده

یکی دیگر از انواع سبد سوپر مارکتی، اکسسوری‌های نظم دهنده‌ مواد شوینده هستند که مخصوص قرار دادن مواد شوینده می‌باشند و معمولا در کنار ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی جانمایی می‌شوند. در این کابینت با اکسسوری سوپری مواد شوینده، می‌توان از سبدهای ریلی داخل کابینت برای نظم بخشیدن هر چه بیشتر به مواد و وسایل شوینده استفاده نمود.

6. ارگانایزر قابلمه

ارگانایزر قابلمه

قابلمه‌ها همواره به دلیل شکل فیزیکی‌ای که دارند فضای زیادی را برای چیدمان نیاز دارند. ولی در آشپزخانه امروزی به دلیل محدودیت فضا باید این وسایل را بهتر سازماندهی کرد تا جای کمتری را اشغال کنند. قابلمه‌ها، ماهیتابه‌ها و درب آن‌ها یکی از وسایل پرکاربردی هستند که برای نظم دهی به آن‌ها می‌توان از ارگانایزر ریلی، قلاب دار و یا کشوهای بزرگ و مخصوص نگهداری، استفاده نمود.

7. ارگانایزر ظروف شکستنی

ارگانایزر ظروف شکستنی

حتما گاهی برای شما نیز پیش آمده است که در هنگام برداشتن چینی از کابینت، به دلیل کمبود فضا، ظروف دچار لب پریدگی یا خط و خش شوند. استفاده از این مدل از اکسسوری کابینت موجب می‌گردد نظم و ساماندهی بیشتری به وجود آمده و از سر خوردن وسایل شکستنی در کابینت جلوگیری شود.

این اکسسوری با قسمت‌هایی که فضایی را برای نگهداری چینی فراهم می‌کند، از سر خوردن و افتادن آن‌ها جلوگیری کرده و موجب می‌گردد تا دیگر نیازی به بلند کردن و برداشتن تعداد زیادی چینی و ظرف سنگین نباشد.

8. اکسسوری تقسیم کننده کشو

اکسسوری تقسیم کننده کشو

اغلب کشوها در آشپزخانه‌های قدیمی به هم ریخته بودند و وسایل و ابزار بدون نظم در آن‌ها چیده می‌شدند. اما امروزه با داشتن یک ارگانایزر و تقسیم کننده کشو می‌توان فضای داخل کشوها را تفکیک و وسایل مورد نیاز را به صورت منظم در آن چید که این کار به استفاده بهینه و درست از فضا کمک زیادی می‌کند. علاوه بر نوع کشویی آن برخی از این اکسسوری‌ها به صورت عمودی نیز در بازار موجودند تا در صورت داشتن کابینتی با ارتفاع بلند بتوان از فضای بالایی هم بهره کافی را برد.

9. اکسسوری سبد آبچکان

سبد آبچکان

آبچکان‌ها از قدیمی‌ترین اکسسوری‌های موجود در آشپزخانه‌ها هستند. از این اکسسوری هم برای خشک شدن ظروف و هم برای قرار دادن منظم آن‌ها در فضایی مشخص و مجزا استفاده می‌شود.

امروزه آبچکان طرح‌های مختلفی دارد که مدل رومیزی در آشپزخانه‌های مدرن بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است و از مواد مقاوم‌تر و زیباتری طراحی و ساخته می‌شود. آبچکان‌ها دارای یک یا دو طبقه هستند و متریال رایجی که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، آهن و استیل است. استیل به دلیل خاصیت ضد زنگ بودنش، طول عمر و دوام بالاتری نسبت به مدل آهنی دارد.

10.  اکسسوری پایه یا استند سینی

اکسسوری سینی

سینی‌ها و تخته‌های برش به دلیل شکل و فرم خاص‌شان فضای زیادی را داخل کابینت‌ها اشغال می‌کنند. با قرار دادن یک اکسسوری پایه سینی داخل کابینت‌ می‌توان به راحتی مشکل جانمایی سینی‌ها برای همیشه حل کرد.
با استفاده از این اکسسوری سینی‌ها یا تخته‌های برش، به صورت ایستاده داخل پایه قرار می‌گیرند و بسته به ظرفیت استند، می‌توان چندین سینی را داخل آن جای داد.
از این اکسسوری برای قرار دادن ماهی‌تابه‌ها نیز می‌توان استفاده کرد که در این حالت بهتر است برای دسترسی آسان‌تر آن را در یکی از کابینت‌های نزدیک به اجاق گاز در نظر گرفت.

11. اکسسوری کشوی چاقوها

اکسسوری چاقو

همانطور که میدانید برخی از ست‌های چاقو‌ی آشپزخانه، دارای استند یا جای مخصوصی هستند که هر کدام از سایزهای خاص چاقو را در محل مناسب خود قرار می‌دهد. این استندها هم شکل و فرم زیبایی دارند و هم به دلیل نظمی که برای چیدمان چاقوها ایجاد می‌کنند، دسترسی به آن‌ها را آسان‌تر می‌کنند. اما برخی از چاقوها که به صورت روزمره استفاده می‌شوند ست نیستند و در ابعاد گوناگون و برندهای مختلف هستند.
در این صورت ایده آل ترین کار این است که یک کشوی مخصوص به این چاقوها اختصاص داده شود. می‌توان داخل این کشو را یا در زمان طراحی به صورت تقسیم بندی شده طراحی کرد یا با یک اکسسوری تقسیم کننده کشو نظم داد.

12. اکسسوری آویز داخل و بیرون کابینت

اکسسوری داخل و خارج کابینت

با استفاده از این آویزها می‌توان از فضای کم و محدود کابینت‌های کوچک برابر با کابینت‌های آشپزخانه بزرگ بهره برداری کرد.

این آویزها مدل‌ها و انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • آویز جای قاشق و چنگال
  • آویزهای اسکاچ
  • آویز جای ادویه

آویز جای لیوان

سخن آخر

با توجه به این که روز به روز فضای خانه‌ها کوچک‌تر می‌شوند و در عوض وسایل و لوازم مورد استفاده در آشپزخانه بیشتر می‌شوند، انواع اکسسوری کابینت کمک می‌کنند تا آشپزخانه‌ای منظم و مرتب‌ داشته و بتوان از مزیت داشتن فضایی مفید و بهینه بهره‌ مند شد.
اکسسوری‌های کابینتی، بسته به نیاز و سلیقه کارفرما، انواع مختلفی دارند که هر کدام برای بخش‌های مختلف کابینت مفید و کار راه‌ انداز هستند. با یک طراحی درست و اصولی نه تنها می‌توان فضای آشپزخانه را به محیطی مطمئن و مناسب برای قرار دادن ظروف و مواد غذایی تبدیل کرد، بلکه با سهولت و لذت بیشتری می‌توان به آشپزی و پخت و پز مشغول شد.

شرکت آسیاچوب با شناخت درست از نیازها و خواسته‌های شما بهترین نوع از این اکسسوری‌ها، از بهترین برندهای بازار را در طرح شما پیشنهاد داده و به داشتن آشپزخانه‌ای بهینه تر و کارآمد تر در فضای خانه شما کمک می‌کند.

Write a Comment