شرکت تولیدی آسیا چوب با سرمایه بخش خصوصی در زمینه مبلمان و دکوراسیون داخلی فعالیت خود را آغاز کرده است . این شرکت با هدف تولید و ارائه خدمات مهندسی شده و با توجه به بهره گیری از مدیران متخصص و با تجربه در صنعت چوب و فلز، اساتید برتر و خبره دانشگاهی در صنعت چوب و مبلمان، کارشناسان مرتبط و کاربلد و هم چنین با مطالعه و انجام تحقیقات مداوم دست به شناخت نیاز مشتریان و خلاء بازار در این حوزه زده است.

بالا
هوشمندسازی

ویژگی‌های آشپزخانه مدرن و هوشمند

آشپزخانه مدرن به دنبال پیدایش سبک مدرن در معماری و دکوراسیون داخلی پدید آمد و امروزه با المان‌ها و عناصر کاربردی ویژه‌ای قابل طراحی و اجراست. زندگی‌های پرمشغله امروزی باعث شده تا نیاز به ایجاد فضایی با فناوری‌های روز و کارآمد در آشپزخانه به وجود آید.

از این رو آشپزخانه مدرن برای افرادی که علاقه‌مند به کاربردی بودن فضا و مینیمال و سادگی هستند انتخاب مناسبی است. در این سبک هر کسی با هر سلیقه و نیاز می‌تواند آشپزخانه خود را چیدمان کند و از امکانات و تجهیزات مدرن بهره برد.

برای داشتن چنین فضایی حتما نیاز به صرف هزینه‌های زیاد نیست. بلکه می‌توان با خلاقیت و کاربرد صحیح لوازم به فضایی مدرن دست یافت.

بر خلاف سبک کلاسیک که همواره از وسایلی حجیم و پر زرق و برق و جاگیر در آن استفاده می‌شود، در طراحی آشپزخانه مدرن همه چیز به سادگی انتخاب می‌گردد تا فضای کمتری در اشپزخانه اشغال شود. باید در انتخاب نوع وسایل دقت کرد تا فضای اشپز خانه در حد امکان خلوت به نظر بیاید.

به طور کلی ویژگی‌های آشپزخانه به سبک مدرن به شرح زیر است:

  • فضایی ساده و نزدیک به مینیمال
  • استفاده از کابینت‌هایی با درب‌های ساده و فاقد تزئینات
  • وجود خطوط افقی و مستقیم به جای خط‌های منحنی
  • به کارگیری خلاقیت و ابتکار در ساخت شلف‌ و نحوه چیدمان وسیله‌ها
  • استفاده از پالت رنگی تک رنگ یا دو رنگ
  • ایجاد فضایی کارآمد و توجه به کاربردی بودن وسایل  

اجزای آشپزخانه مدرن:

هر آشپزخانه مدرن از قسمت‌های مختلفی چون کابینت‌ها، میز ناهارخوری، نورپردازی، ابزار و لوازم برقی آشپزخانه، ظروف و غیره تشکیل می‌شود. پیشخوان یا کانتر نیز عضو جدایی ناپذیر فضای اشپزخانه مدرن است که طراحی آن به شکل‌های مختلفی چون معلق، تاشو و منحنی باعث جذابین بیشتر فضا می‌شود. علاوه بر ایجاد سادگی در این سبک باید به اختصاص فضایی راحت و باز برای رفت و آمد نیز توجه نمود. از آنجایی که فضای آشپزخانه باز است می‌توان رنگ آن را با اتاق نشیمن به صورت متعادل با یک هارمونی رنگی جذاب همخوان نمود.

وجود کانتر در آشپزخانه‌های مدرن و امروزی باعث شده تا هم آشپزخانه از فضاهای دیگر مجزا شود و هم فضا برای انجام فعالیت‌های مهم آشپزخانه مانند داشتن میزی برای تدارکات آشپزی ایجاد گردد. کانتر می‌تواند به عنوان پیشخوان نیز در نظر گرفته شود که برای فضاهای کوچک بسیار کاربردی و مهم است.

نصب سینک و گاز تو کار نیز در این سبک یکی از کاربردهای مهم پیشخوان به حساب می‌آید.

نورپردازی آشپزخانه مدرن:

از نکات بسیار مهم در آشپزخانه مدرن، توجه به نورپردازی و ایجاد سایه روشن‌هایی است که بر اثر نوع نور و جهت تابش آن ایجاد می‌گردد. این نور باید در قسمت‌های مختلف و مطابق با کاربرد وسایل مختلفی چون هود، سینک، گاز، کابینت و پیشخوان طراحی شود. میزان تابش این نور با توجه به کاربرد هر وسیله و محل قرار گیری آن باید متفاوت باشد. در آشپزخانه مدرن از نورهای مخفی زیر کابینتی استفاده می‌گردد که این نور از بالا به پایین می‌تابد. نورهای ملایم در شب موجب ایجاد آرامش و دلنشینی می‌شوند. این روشنایی‌ها باعث می‌شوند که به روشن کردن چراغ‌های اصلی کمتر نیاز شود و از تمام روشنایی چراغ‌های مخفی استفاده شود.

با نصب سنسورهایی در قسمت‌های مختلف به استفاده بهینه از نور و انرژی دست میابیم. استفاده از هالوژن‌هایی که به قسمت گاز می‌تابد، موجب راحتی در حین طبخ می‌گردد.

به طور کلی در این سبک به جای استفاده از یک منبع نوری بزرگ، از نورهای کوچک با تعداد بالاتر استفاده می‌گردد. به همین دلیل شاهد ایجاد سایه روشن‌های کوچک تر و زیباتر در فضا هستیم.

نورهای خطی و نقطه‌ای نیز در اشپزخانه‌های مدرن پر طرفدار هستند. استفاده از نور مخفی موجب بزرگتر دیده شدن فضا می‌شود. استفاده از هالوژن‌های آویز در قسمت‌های بالای گاز و سینک ظرفشویی و همینطور بالای پیشخوان و میز ناهارخوری پیشنهاد می‌شود.

ابزارهای هوشمند در آشپزخانه مدرن:

با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهایی کاربردی برای سهولت کارها تولید شدند که استفاده درست از این ابزارها لازمه اصلی یک آشپزخانه مدرن نیز می‌باشد که به آن هوشمندسازی گویند. استفاده درست و مناسب از سنسورهای متفاوت در ابزارها نشانه اصلی مدرن سازی است.

یکی از مواردی که هوشمندسازی به کمک ما می‌آید زمانی است که با مسائلی مانند نشت گاز و آب، اتمام زمان پخت و پز، ایجاد دود و آتشسوزی و مواردی از این دست مواجه هستیم. در این حالت با پیغامی بر روی صفحه گوشی از اتفاق مربوطه مطلع و می‌توانیم از خطرات احتمالی جلوگیری کنیم. سنسورهای تمام شدن مواد خوراکی و یا سنسورهای حرکتی برای روشن شدن چراغ‌ها از دیگر موارد هوشمند سازی در آشپزخانه هاست. سنسورهای برق که در زمان حضور فرد در فضا باعث روشن شدن چراغ‌ها می‌شود در صرفه جوویی انرژی برق بسیار موثرند. تمامی این موارد با توجه به میزان استفاده قابل تنظیم، فعال و غیر فعال کردن هستند.

آنچه که در هوشمندسازی بسیار جذاب است سرعت پیدا کردن وسایل مورد نیاز است. ابزارهایی چون هود، گز، قهوه ساز، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، چراغ‌ها و سایر لوازم برقی موجود در آشپزخانه که به سیستم هوشمندسازی تجهیز شده‌اند، از طریق نرم افزاری  کاربردی بر روی تلفن همراه نصب و در هر زمان و مکان به راحتی قابل دسترسی و کنترل هستند.

مزایای مدرن سازی آشپزخانه:

آشپزخانه مدرن ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و به تجهیزات و ابزارها و تکنولوژی روز دنیا مجهز است. در اشپزخانه به سبک کلاسیک نیز این تجهیزات تا حدودی قابل نصب و اجرا هستند اما سوال اصلی این است. چرا تاکید می‌شود در روش هوشمندسازی بهتر است آشپزخانه به سبک مدرن طراحی و اجرا گردد؟

  1. در اشپزخانه به سبک مدرن، طراحی به گونه‌ای انجام می‌شود تا از حداکثر فضا بهترین استفاده و بهره برداری انجام شود.
  2. در سبک مدرن آشپزخانه‌های کوچک، بزرگتر دیده می‌شوند. آشپزخانه‌های بزرگ نیز امکان استفاده از المان‌های بیشتری را خواهند داشت.
  3. در سبک مدرن به دلیل استفاده از رنگ‌های روشن و ساده، بر خلاف سبک کلاسیک که رنگ‌های سنگین و ابزارهای زیادی دارد، آرامش بخش است و کسل کننده نیست.
  4. در سبک مدرن کلیه قسمت‌های کاربردی خواهد بود.
  5. در فرآیند ساخت آشپزخانه مدرن از منابع طبیعی صرفه جویی می‌شود.
  6. هزینه ساخت و اجرای کابینت به سبک مدرن نسبت به کلاسیک به دلیل عدم استفاده از تزئینات کمتر خواهد بود.

ابزار و وسایل آشپزخانه مدرن:

ابزار و لوازم مورد استفاده در اسپزخانه به سبک مدرن نیز باید مطابق با سبک طراحی اشپزخانه و کابینت‌ها باشد. آنچه که در سبک مدرن بیش از هر چیز به چشم می‌خورد، سادگی و کاربردی بودن است. لوازم انتخابی در آشپزخانه بهتر است متناسب با تم رنگی آشپزخانه و با چیدمانی خلوت باشد.

سخن پایانی:

آشپزخانه‌ها مدرن تنوع بسیار زیادی در زمینه رنگ و طرح، کابینت و ابزارها، میز و صندلی و بسیاری موارد دیگر دارد که میتوان با توجه به سلیقه و کاربرد مورد نظر برای هر فرد طراحی و اجرا گردد. سادگی جایگاه ویژه‌ای در این سبک دارد. قفسه‌های زیبا، کابینت‌های توکار و جادار و کاربردی از دیگر ویژگی‌های آشپزخانه مدرن است.

برای داشتن آشپزخانه‌ای مدرن، کارآمد، زیبا و هوشمند، با استفاده از بهترین متریال‌ها و مجهز به تکنولوژی روز دنیا تنها کافی است با همکاران ما در آسیاچوب در ارتباط باشید.