شرکت تولیدی آسیا چوب با سرمایه بخش خصوصی در زمینه مبلمان و دکوراسیون داخلی فعالیت خود را آغاز کرده است . این شرکت با هدف تولید و ارائه خدمات مهندسی شده و با توجه به بهره گیری از مدیران متخصص و با تجربه در صنعت چوب و فلز، اساتید برتر و خبره دانشگاهی در صنعت چوب و مبلمان، کارشناسان مرتبط و کاربلد و هم چنین با مطالعه و انجام تحقیقات مداوم دست به شناخت نیاز مشتریان و خلاء بازار در این حوزه زده است.

بالا

ویژگی‌های میز و صندلی‌ اداری استاندارد

توجه به ابعاد و ارتفاع استاندارد برای میز و صندلی اداری یکی از اصول اساسی تجهیز یک ساختمان اداری است. کارمندان مدت زمان زیادی از روز را در ادارات به کار و فعالیت مشغولند. بنابراین به منظور بالا بردن راندمان کاری باید لوازم و تجهیزات مورد استفاده توسط کارمندان کاملا استاندارد باشد.

با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی ابعاد و استانداردهای میز و صندلی کار و اداری بپردازیم.

ابعاد و ارتفاع استاندارد

ابعاد استاندارد میز اداری

برای انتخاب ابعاد و ارتفاع استاندارد برای میز و صندلی اداری باید نکاتی را مورد توجه قرار داد. زمانی که برای خرید مبلمان اداری به مراکز خرید مراجعه می‌شود، فروشنده ابعاد و ارتفاع استاندارد برای میز و صندلی اداری را پیشنهاد می‌دهد.

اما نکته حائز اهمیت این است که در بازار ابعاد استاندارد متناسب با میانگین قدی افراد طراحی و ساخته می‌شود. البته با توجه به این مسئله که میانگین قدی آقایان نسبت به قد خانم‌ها بلندتر است، ابعاد و ارتفاع استاندارد برای میز و صندلی اداری کاملا نادرست خواهد بود زیرا شما باید میز و صندلی انتخاب کنید که کاملا متناسب با ارگونومی بدن کارمندان باشد در حالی که فیزیک بدنی هر شخصی نسبت به شخص دیگر متفاوت می‌باشد.

 ارتفاع استاندارد میز و صندلی اداری متناسب با فضا

استاندارد میز و صندلی اداری

ابعاد و ارتفاع استاندارد برای میز و صندلی اداری متناسب با مساحت فضای اداری است. چنانچه فضای کمی برای قرار گیری میز و صندلی در اختیار باشد باید میز و صندلی ای تهیه شود که از حد معمول کوچکتر باشد. نکته مهمی که در ابعاد و ارتفاع استاندارد برای میز و صندلی اداری وجود دارد این است که فردی که قد کوتاه و وزن بالایی دارد، هنگام نشستن بر روی صندلی‌های معمول احساس راحتی نخواهد داشت.

ارتفاع صندلی مناسب و استاندارد برای هر فرد باید حدود یک سوم قد او باشد. مدیریت و کارشناسانی که در شرکت فعالیت دارند در صورتی که نیاز به تجهیزات بیشتری بر روی میز اداری خود داشته باشند میز اداری آن‌ها باید بزرگتر از حد استاندارد در نظر گرفته شود.

میز منشی یا پذیرش نیز به علت این که با تمام کارمندان شرکت در ارتباط است معمولا وسایل بیشتری در آن قرار می گیرد، از این رو باید ابعاد بزرگتری داشته باشد. چنانچه فضای کافی برای قرارگیری میزهای مخصوص و بزرگ وجود نداشته باشد باید از مبلمان با سایز کوچک برای فضاهای مختلف اداری استفاده نمود.

ابعاد استاندارد میز و صندلی کارمندی

میزهای کارشناسی مورد استفاده کارمندان در صورتی که فضای اداری کوچک باشد، طولی به اندازه 70 سانتی متر دارد. اما چنانچه در فضای اداری بزرگی باشند این طول تا 150 سانتی متر قابل افزایش است. عرض میزها نیز به همین ترتیب در فضاهایی با متراژ کم 60 سانتی متر و در متراژهای بزرگ می‌تواند تا 75 سانتی متر باشد.

ارتفاع میزهای اداری باید کاملا با قد افراد متناسب باشد که ابعاد آن برای افراد کوتاه قد حدود 73 سانتی متر و برای افراد بلند قد نیز حدود 77 سانتی متر است. ابعاد گفته شده برای میزهای اداری کارمندان عادی یک شرکت مناسب است ولی برای میز و صندلی قسمت منشی در طول بین 110 تا 120 سانتی متر و در عرض و ارتفاع نیز حدود 80 سانتی متر است.

ابعاد استاندارد میز و صندلی مدیریتی

میز مدیریتی

میز و صندلی که برای اتاق مدیریت انتخاب می‌شود دارای ابعاد بزرگتری است زیرا در علاوه بر وسایل رایج و مورد نیاز، اسناد و مدارک مختلفی نیز قرار داده می‌شود. میزهای مدیریتی باید حداقل 180 سانتی متر طول داشته باشند. عرض و ارتفاع آن ها نیز باید حداقل 75 سانتی متر باشد. البته با توجه به آرگونومیک و فیزیک مدیر می‌توان ارتفاع میز را تا 80 سانتی متر افزایش داد.

ابعاد و ارتفاع استاندارد برای میز و صندلی مورد استفاده در اتاق کنفرانس، ارتباط مستقیمی به مساحت اتاق، تعداد کارمندان، تعداد سهامداران و … دارد اما به طور معمول در اتاق کنفرانس هر فرد به فضایی حدود 90 سانتی متری نیاز دارد.

نکات مهم برای انتخاب میز و صندلی

برای خرید میز و صندلی باید به نکاتی توجه کرد که موجب صرفه جویی در هزینه‌ها شود و همچنین موجب خریداری میز و صندلی متناسب با نیازهای استفاده کنندگان شود.

  • میز و صندلی‌ای برای شرکت تهیه کنید که قابلیت تنظیم ارتفاع متناسب با قد افراد را داشته باشد.
  • به فیزیک و جنسیت کارمندان توجه کنید و متناسب با آن نسب به خرید مبلمان اداری اقدام کنید.
  • ارتفاع مناسب میز برای افراد باید از نصف قد آن‌ها کمتر باشد.
  • به هنگام خرید میز و صندلی استاندارد باید ابعاد فضای اداری را نیز در نظر بگیرید.
  • ابعاد و استاندارد میز و صندلی کارمندی به مدیریت، منشی و سایر فضاها متفاوت است.
  • صندلی‌هایی متناسب با گودی کمر تهیه کنید.
  • به هنگام نشستن بر روی صندلی زاویه پاها باید به حالت قائمه باشد.

ابعاد و استاندارد میز و صندلی اتاق کنفرانس

میز کنفرانس

به میزهای بزرگ با یک صفحه صاف و بزرگ که توسط یک یا چند پایه به زمین متصل شده و پشتیبانی می‌شود میز کنفرانس یا میز اجلاس می‌گویند. یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین لوازم و وسایل مورد نیاز هر اتاق و سالن کنفرانس میز‌های کنفرانس می‌باشند که می‌توان انواع مختلف میزهای کنفرانس را در طرح، رنگ، ابعاد و اندازه و حتی با جنس‌های مختلف طراحی و تولید کرد. یک میز کنفرانس خوب باید در درجه اول دارای استحکام و ماندگاری و کیفیت بالایی باشد.

میزی که در اتاق کنفرانس قرار می‌گیرد عموما به شکل مستطیل یا بیضی انتخاب می‌گردد، زیرا میز کنفرانس باید طول نسبتا زیادی داشته باشد. به طور کلی باید ابعاد میز کنفرانس متناسب با متراژ اتاق مورد نظر باشد. ارتفاع صندلی و میز کنفرانس باید با یکدیگر هماهنگ باشند.

شکل ظاهری و رنگ این میز تاثیر زیادی در فضا و دکوراسیون داخل سالن کنفرانس دارد. همچنین نوع محیط می‌تواند در انتخاب متریال‌های به کار رفته در تولید میز کنفرانس موثر باشد.

میزهای کنفرانس علاوه بر فرم مستطیلی و بیضی، در فرم‌های مربعی، دایره، نیم دایره، U شکل و هر شکلی که مد نظر خریدار باشد قابل تولید است. طول میز کنفرانس باید با تعداد حداکثر افرادی که قرار است پشت میز بنشینند متناسب باشد. فاصله صندلی‌های میز کنفرانس که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند باید حدود 10 سانتی متر در نظر گرفته شود. ابعاد و اندازه میز و صندلی اتاق کنفرانس را می توان بر طبق نیازهای هر شخص سفارش داد.

پارامترهای مهم در انتخاب میز کنفرانس

میز کنفرانس

با توجه به کاربرد میز کنفرانس در برگزاری جلسات مهم و بزرگ، طراحان و تولید کنندگان آسیاچوب سعی بر آن دارند تا از بهترین و مرغوب ترین مواد برای تولید محصولات خود استفاده کنند.

همچنین یک میز کنفرانس خوب باید با وسایل موجود در سالن یا اتاق و مخصوصا صندلی‌های پشت میز هماهنگ و متناسب باشد. هر میز کنفرانس دارای خصوصیات و ویژگی‌های مخصوص به خود بوده و برای اینکه بتوان بهترین میز کنفرانس را برای فضای کاری انتخاب کرد باید به موارد زیر توجه کرد:

  • فضای کنفرانس را اندازه گیری کنید.
  • تعیین کنید که به چند صندلی نیاز دارید و هر صندلی چه مقدار فضا نیاز دارد.
  • به جنس و رنگ متریال‌های به کار رفته در طراحی میز توجه کنید تا با دکوراسیون اتاق یا سالن هماهنگی داشته باشد.
  • مشخص کنید که یک میز ثابت می‌خواهید یا یک میز تاشو و با قابلیت جابجایی.
  • تعداد و نوع پریز و پورت‌های USB جهت کار با لپ تاپ و سیستم و سایر اکسسوری‌ها را در نظر بگیرید.

انواع میزهای کنفرانس اداری

در ساخت این میزها اغلب از مواد مرغوب و با کیفیتی مانند چرم و ورقه‌های وکیوم استفاده می‌شود. با توجه به متنوع بودن رنگ روکش‌های چرمی و همچنین تنوع رنگی و متنوع بودن طرح ورقه‌های وکیوم می‌توان از هر طرح و رنگی برای دکوراسیون اتاق‌های جلسات و کنفرانس استفاده کرد.

مزیت دیگری که در استفاده از این مواد وجود دارد این است که می‌توان جزئیات و گوشه‌های کار را با ظرافت و دقت بیشتری طراحی و اجرا کرد. به همین علت است که میزهای کنفرانس اداری نسبت به میزهای کنفرانس آموزشی و آموزشگاهی از قیمت بالاتری برخوردارند.

موارد دیگری که باعث بالا رفتن قیمت این میزها می‌گردد ضخامت سطح میز کنفرانس، استفاده از طرح‌های گوناگون در ساخت این میزها، تعداد و انواع پریزهای توکار برق روی سطح میز می‌باشد.

میزهای کنفرانس مورد استفاده به عنوان آموزشی معمولا با اشکال ساده (مستطیل، دایره، U و …) طراحی می‌گردند. جنس آن‌ها می‌تواند فلزی، وکیوم، mdf، لترون و غیره باشد.

این میزها می‌توانند با پایه‌های چرخدار ساخته شوند تا به راحتی بین کلاس‌ها یا از یک اتاق به اتاق دیگر جابجا شوند و با توجه به خواست شما در رنگ‌ها و سایزهای مختلف تولید شوند.

ابعاد و استاندارد میز کانتر

لاستانداردهای میز کانتر

برای خرید یک میز استاندارد باید به نیازهای فردی که پشت میز می‌نشیند توجه شود. میز مناسب برای کانتر باید فضای کافی برای قرار دادن اسناد، مدارک و پرونده‌های اداری را دارا باشد. ارتفاع، طول و عرض میز باید به اندازه‌ای طراحی شود که فردی که برای ساعات طولانی پشت آن می‌نشیند احساس درد، خستگی و ناراحتی در عضلات، مفاصل، گردن نداشته باشد. میز کانتر یا میز پیشخوان باید ارتفاعی در حدود 73 تا 76 سانتی متر و طول و عرضی به ابعاد 140 در 180 سانتی متر داشته باشد.

ویژگی‌های میز کار استاندارد

یکی از مهم‌ترین اقدامات در استاندارد سازی یک فضای اداری، انتخاب میز کار مناسب می‌باشد زیرا کارمندان ساعت‌های زیادی را پشت آن می‌گذرانند (تقریبا یک سوم از شبانه روز). در ادامه به بررسی ویژگی‌های میز کار استاندارد می‌پردازیم.

علت اهمیت میز کار استاندارد

میز کار استاندارد رابطه مستقیمی با سلامت جسمی و حتی میزان بهره‌وری کارمندان در فضا دارد. به دلایل زیر باید به استانداردهای میز کار توجه ویژه‌ای شود:

1. پیشگیری از آسیب های محل کار

فضای کاری نامناسب و استفاده از میز کار غیر استاندارد باعث افزایش آسیب‌های مرتبط با کار مانند درد و ناراحتی در گردن، شانه و کمر خواهد شد. حتی دردهای عضلانی و مشکلات مفصلی نیز نتیجه استفاده از میز و صندلی نامناسب و غیر استاندارد است. هر چه زمان بیشتری را پشت میز بگذرانید، احتمال این آسیب‌ها هم بیشتر خواهد شد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مواردی که در موقع انتخاب و خرید میز کار باید مورد توجه قرار داد ارتفاع میز می‌باشد. ارتفاع میز استانداردهایی دارد که باید در نظر گرفت. البته در نهایت راحتی به نوع و ارتفاع صندلی نیز بستگی دارد.

2. افزایش بهره وری

میز اداری راحت می‌تواند روی بهره‌وری کارمندان بسیار تاثیرگذار باشد. کارمند شادی که در محل کار احساس راحتی کند بدون شک بهره‌وری بیشتری نیز خواهد داشت. اگر فضای کار برای نیروی کار، ایده‌آل و راحت نباشد، دوست دارد زودتر آن محیط را ترک کرده و وقت کمتری در آن بگذراند.

ویژگی‌های میز کار اداری استاندارد

میز کار با ابعاد و مشخصه‌های استانداردی ساخته و تولید می‌شود. مناسب بودن میز کار به عوامل مختلفی بستگی دارد و البته برای راحتی مصرف‌کننده، عوامل دیگری غیر از میز نیز دخیل هستند. اما در مجموع، اگر میز تحریر را به تنهایی مورد بررسی قرار دهیم، برای اینکه استاندارد و مناسب باشد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

ارگونومی

ارگونومی به معنای استفاده از اطلاعات علمی موجود در مورد انسان برای طراحی محیط کار است. این کلمه در توضیحات محصولات مختلف در سایت‌های فروش آنلاین به چشم می‌خورد.

ارتفاع بیشتر میزهای تحریر حدودا ۷۵ سانتی‌متر می‌باشد. اما این ارتفاع برای یک فرد عادی با قد متوسط مناسب خواهد بود. اگر قدی بلندتر یا کوتاه‌تر از معمول باشد یا هر ویژگی دیگری که باعث ‌شود این ابعاد مناسب نباشد برای ارتفاع میز تحریر باید به این نکته توجه کرد: وقتی پشت میز قرار می‌گیرید، باید فضای کافی برای قرار دادن پاهایتان داشته باشید. پاهایتان را باید بتوانید نود درجه خم کنید و در همین حالت که نشسته‌اید، دست‌ها نیز باید به راحتی روی میز بگیرد.

شکل استاندارد میز اداری

امروزه میز تحریر و میزهای اداری دارای تنوع بالایی هستند. می‌توان با توجه محیط و نیاز هر فضا به طوری که داخل فضاهای خاص قرار بگیرند به طراحی آن‌ها پرداخت. سطح میزها می‌تواند مستطیل، ال شکل و حتی نیم‌دایره باشد. در مورد سطح میز ابعاد آن بسته به نوع استفاده و نیاز هر فرد تعیین و باید به اندازه‌ای باشد که بتوان وسایل ضروری را روی آن قرار داد و جای کافی برای کامپیوتر، پرینتر، دیوایس‌های مرتبط، اسناد و مدارک و دفاتر و … داشته باشد. باید میزی انتخاب شود که اگر تغییر مکان یافت، در هر فضایی به راحتی قابل استفاده باشد و برای گذاشتن آن در محیط مورد نظر با مشکل مواجه نشد.

ارگونومی کار با کامپیوتر

امروزه میز تحریر و میزهای اداری دارای تنوع بالایی هستند. می‌توان با توجه محیط و نیاز هر فضا به طوری که داخل فضاهای خاص قرار بگیرند به طراحی آن‌ها پرداخت. سطح میزها می‌تواند مستطیل، ال شکل و حتی نیم‌دایره باشد. در مورد سطح میز ابعاد آن بسته به نوع استفاده و نیاز هر فرد تعیین و باید به اندازه‌ای باشد که بتوان وسایل ضروری را روی آن قرار داد و جای کافی برای کامپیوتر، پرینتر، دیوایس‌های مرتبط، اسناد و مدارک و دفاتر و … داشته باشد. باید میزی انتخاب شود که اگر تغییر مکان یافت، در هر فضایی به راحتی قابل استفاده باشد و برای گذاشتن آن در محیط مورد نظر با مشکل مواجه نشد.

فضای نگهداری وسایل در میز کار

یک میز کار اداری استاندارد معمولا غیر از سطح رویی دارای شلف، کمد‌ یا کشوهایی برای نگهداری وسایل است. البته داشتن این قسمت ضروری نیست ولی در نظر گرفتن این فضا به خلوت‌تر شدن سطح میز کمک می‌کند.

این ویژگی‌ها در کنار صندلی مناسب، باعث می‌شوند که فرد در حین کار پشت میز، احساس راحتی داشته باشد و ستون فقرات او در حالتی قرار بگیرد که هیچ فشار اضافه‌ای به هیچ قسمتی از آن وارد نگردد.

با میز اداری و صندلی مناسب، می‌توان درصد زیادی از آسیب‌های محل کار را به حداقل رساند. با توجه به اینکه نیاز‌های افراد و شیوه انجام امور در کارها پیوسته در حال تغییر است، وسایل مورد نیاز کارمندان از جمله میز‌ها نیز تغییراتی داشته‌اند تا بهترین شرایط را برای کار ایجاد نمایند.

میز کارشناسی

ما در آسیاچوب بر این باوریم که ایجاد محیط کاری استاندارد، جذاب و راحت، علاوه بر ارتقا سطح کارایی کارمندان، موجب بهره وری حداکثری و رشد و ارتقا سطح کیفی کسب و کارها می‌گردد. بنابراین رعایت اصول و نکات استاندارد سازی مبلمان و میزهای اداری در الویت اصلی تیم طراحی و تولید آسیاچوب قرار دارد.