شرکت تولیدی آسیا چوب با سرمایه بخش خصوصی در زمینه مبلمان و دکوراسیون داخلی فعالیت خود را آغاز کرده است . این شرکت با هدف تولید و ارائه خدمات مهندسی شده و با توجه به بهره گیری از مدیران متخصص و با تجربه در صنعت چوب و فلز، اساتید برتر و خبره دانشگاهی در صنعت چوب و مبلمان، کارشناسان مرتبط و کاربلد و هم چنین با مطالعه و انجام تحقیقات مداوم دست به شناخت نیاز مشتریان و خلاء بازار در این حوزه زده است.

بالا

طراحی کابینت، اصلی ترین بخش آشپزخانه

امروزه آشپزخانه‌ها علاوه بر اینکه محل پخت‌وپز هستند، قسمت عمده‌ای از دکوراسیون داخلی را نیز تشکیل می‌دهند که نیازمند طراحی کابینت طبق اصول معماری هستند. از آنجا که مهم‌ترین قسمت هر آشپزخانه‌ کابینت‌های آن است، بنابراین کابینت‌ها مشخص کننده سبک طراحی آشپزخانه هستند.

سبک طراحی کابینت‌ها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1.سبک طراحی مدرن

2.سبک طراحی کلاسیک

3.سبک طراحی نئوکلاسیک

کابینت مدرن

سبک مدرن

در کابینت‌های سبک مدرن معمولاً از سطوح صاف و یکدست استفاده می‌شود که نمای ساده‌ای دارند.

علت اصلی محبوبیت سبک مدرن اجتناب از شلوغی و تزئینات اضافی است. از اصول مهم سبک آشپزخانه مدرن کابینت‌های بدون قاب، اجزای براق و ساده با خطوط افقی یا عمودی است. کابینت‌ها معمولاً با دستگیره‌های توکار و حتی گاهی بدون دستگیره طراحی می‌گردند.صفحه رویه کابینت و کاشی‌های بین کابینتی در این سبک نسبتا ساده انتخاب می‌شوند. یک عنصر اساسی که فضای آشپزخانه مدرن را دوست‌داشتنی ‌تر می‌کند، استفاده از چوب بره منظور طبیعی‌ تر جلوه دادن فضاست. رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم، طوسی روشن از رنگ‌های اصلی مورد استفاده در این سبک هستند.

برای اجرای سبک مدرن از متریال‌های دیگری مانند ام دی اف مات، براق (هایگلاس و پلی گلاس)، روکش PVC، ممبران، روکش چوب، رنگ پلی استر، رنگ پلی اورتان پولیشی و غیره استفاده می‌شود.

ویژگی‌های کابینت سبک مدرن

  • مناسب فضاهای کوچک
  • قدرت مانور بالا در طراحی
  • متریال و مواد اولیه نسبتا ارزان‌تر
  • صرفه جویی بیشتر در استفاده از منابع طبیعی
  • زمان اجرای کمتر
  • استهلاک کمتر
  • حجم بیشتر فضای داخل کابینت‌ها

کابینت کلاسیک

سبک کلاسیک

در اجرای این سبک از سطوح مختلف، ستون‌ها، سرستون‌ها، تاج و منبت‌های زیادی استفاده می‌گردد.

درب‌ها و نماهای اضافه دارای طرحی حکاکی شده با ریتمی خاص هستند.

برای ساخت کابینت کلاسیک علاوه بر تکنولوژی وکیوم و ممبران که قیمت اقتصادی تر و تنوع رنگی بیشتر و همچنین زمان اجرای کمتری دارد، از چوب طبیعی و روکش چوب نیز استفاده می‌شود که قیمت نسبتا بالا ولی جلوه و جذابیت بصری بیشتری دارد.

چوب، روکش چوب، ممبران (وکیوم)، رنگ پلی استر و غیره از انواع متریال‌ها برای ساخت کابینت سبک کلاسیک هستند.

ویژگی‌های کابینت سبک کلاسیک

  • برای فضاهای کوچک مناسب نیست.
  • قیمت تمام‌شده آن نسبت به سبک مدرن بالاتر است.
  • زمان اجرای بیشتری دارد.
  • نیازمند مراقبت و نگهداری بیشتری است.
  • برای فضاهایی با سبک کلاسیک مناسب است.

کابینت نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک

سبک مدرن و کلاسیک طرفداران بسیاری دارند. اما پس از این دو سبک، سبکی به نام نئوکلاسیک رواج یافت که از نظر پیچیدگی و استفاده از سطوح، میانه دو سبک کلاسیک و مدرن است که سبک نئوکلاسیک نامیده شد.

نقشه اصلی و جانمایی سبک نئوکلاسیک مانند کلاسیک است که از ستون‌ها و درب‌های طرح دار استفاده می‌شود اما از منبت‌ها و تاج گل‌های پیچیده و ریز نقش در این سبک خبری نیست.

انواع متریال سبک نئوکلاسیک:

در اجرای این سبک بیشتر از ام دی اف استفاده می‌شود و برای پوشش لایه بیرونی از چند لایه رنگ‌ پلی اورتان که در چند مرحله پولیش‌کاری می‌شود و نمای بسیار جذاب و زیبایی دارد استفاده می‌گردد.

ویژگی‌های کابینت سبک نئوکلاسیک

  • با متریال‌های مختلفی قابل اجرا می‌باشد.
  • رایج‌ترین متریال این سبک رنگ پولیشی می‌باشد که قیمت بالایی دارد.
  • در عین لوکس بودن حس مدرن بودن را القا می‌کند.
  • جدیدترین سبک طراحی می‌باشد.

علاوه بر این سه سبک که در طراحی کابینت آشپزخانه، رایج ترین و بهترین در ایران می‌باشند، سبک‌های دیگری در طراحی آشپزخانه مانند سبک روستایی، معاصر، روستیک، آسیایی و … نیز وجود دارد که در ادامه این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کابینت روستایی

سبک روستایی

این سبک تداعی کننده زندگی ساده روستایی می‌باشد. چوب در این سبک عنصر اصلی محسوب شده و محیطی گرم و دوست داشتنی ایجاد می‌کند. رنگ های زرد، قرمز، قهوه ای و کرم در این سبک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته داشتن همخوانی میان این رنگ‌ها امری مهم و قابل توجه است. برای دیوارها و کفپوش‌ها نیز از چوب یا سرامیک‌هایی با طرح چوب استفاده می‌شود. در وسط آشپزخانه نیز یک میز به عنوان میز کار یا غذاخوری طراحی می‌گردد. کابینت‌های طبقه بالایی در این سبک معمولا بدون در هستند و دسترسی به آن راحت تر است. همچنین برای سینک نیز از سینک‌های سرامیکی استفاده می‌شود.

کابینت سبک معاصر

سبک معاصر

سبک مدرن یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها در آشپزخانه است در حالیکه سبک معاصر طرفدار سادگی، راحتی و دوری از شلوغی و رنگ‌های تیره می‌باشد. رنگ‌ها در سبک معاصر خنثی هستند و رنگ‌های سفید و سیاه کاربردی تر هستند. یکی از ویژگی‌های سبک معاصر به کارگیری عناصر صنعتی مانند بتن و فلزات نیکل و استیل است. در سبک معاصر بر روی خطوط، به ویژه خطوط افقی تأکید زیادی می‌شود. این سبک تلفیقی از عناصر مدرن، سنتی و سبک‌های دیگر است. به طور معمول آشپزخانه های معاصر بدون تزئینات و جزئیات اضافی و فاقد تقارن می‌باشند. به غیر از این اصول کلی محدودیتی در طراحی آشپزخانه به این سبک وجود ندارد.

کابینت روستیک

سبک روستیک

ویژگی بارز آشپزخانه به سبک روستیک این است که تداعی کننده طبیعت می‌باشد. بنابراین در طراحی این آشپزخانه چوب و سنگ به وفور مورد استفاده است. مواد به کار رفته در این آشپزخانه آنچنان پرداخت و اصلاح نمی‌شوند. برای مثال چوب در آشپزخانه روستیک به صورت دست نخورده و خام به کار می رود. عناصر به شکل موج دار هستند. پالت رنگی به کار رفته در آشپزخانه راستیک رنگ های خنثی مانند کرم، خاکستری، قهوه‌ای و بژ هستند. در سبک روستیک مصالح به رنگ طبیعی خودشان در طبیعت استفاده می‌شوند. در این سبک استفاده از وسایل آنتیک و قدیمی بسیار رایج می‌باشد. برای پرده‌ها می‌توان از پارچه استفاده کرد.

سبک صنعتی

سبک صنعتی

از ویژگی‌های آشپزخانه صنعتی طراحی با مفهوم باز است. به همین دلیل در این آشپزخانه، تعداد قفسه‌های باز بسیار بیشتر از کابینت‌ها می‌باشد.. مصالح مورد استفاده در این آشپزخانه آجر، فلز و چوب می‌باشد.بتن یکی دیگر از مصالح پرکاربرد برای سقف، دیواره‌ها و همچنین کف محسوب می‌گردد. یکی دیگر از ویژگی‌های این سبک نورپردازی کم و تیره است. رنگ‌های پرطرفدار سفید، سیاه، خاکستری، قهوه ای و در بعضی مواقع قرمز می‌باشد.

سبک آسیایی

طراحی آشپزخانه به سبک آسیایی توجه ویژه‌ای به استفاده بهینه از فضا دارد. کاربرد تزئینات به صورت نامحسوس است و استفاده از منحنی در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارد. استفاده از مصالح طبیعی در سبک آسیایی نیز رایج است.

سبک مدیترانه ای

آشپزخانه‌ به سبک مدیترانه‌ای دارای نشانه‌هایی از سبک کلاسیک یونانی و تجملات آن است. در واقع  یادآور هنر، فرهنگ و زیبایی های جغرافیایی این منطقه است. آشپزخانه مدیترانه‌ای دارای جزئیات پیچیده و زیبا، رنگ‌های جسورانه در کنار رنگ‌های خنثی به ویژه خاکی است. نکته جالب توجه در آشپزخانه مدیترانه‌ای کاشی کاری‌های منحصر به فرد و کفپوش‌های بسیار زیبا است. آشپزخانه مدیترانه‌ای دارای انبوهی از منحنی‌ها، ابتکار و خلاقیت می‌باشد.

سبک اسکاندیناوی

مبدأ سبک اسکاندیناوی، دهه پنجاه میلادی و کشورهای شمال اروپا می‌باشد. تمرکز سبک اسکاندیناوی روی عملکرد است به همین دلیل آشپزخانه اسکاندیناوی بدون ابزار و تزئینات زیاد است. در این آشپزخانه از مصالح و مواد طبیعی به ویژه چوب استفاده می‌شود تا احساس گرمی را منتقل کند. طیف رنگی به کار رفته در آشپزخانه اسکاندیناوی خنثی و روشن است. کفپوش در آشپزخانه اسکاندیناوی چوب یا مصالح مشابه آن مانند لمینت می‌باشد. خطوط صاف از دیگر ویژگی‌های آشپزخانه اسکاندیناوی است. برای نورپردازی در این سبک استفاده از گیاهان و چراغ‌های آویزی بسیار رایج است.

سبک مینیمال

سبک مینیمال

در آشپزخانه با سبک مینیمال هر چیزی در جای اصلی خود قرار گرفته و کاربردی مشخصی دارد. وسایل اضافی و شلوغ در این آشپزخانه جایی ندارد. افراد زیادی به واسطه علاقه به خرید، وسایلی را انتخاب می‌کنند که وجود آن‌ها در آشپزخانه لزومی ندارد. این افراد با قرار دادن تعداد زیادی لوازم آشپزخانه در فضای خود باعث ایجاد شلوغی و بی نظمی می‌شوند.

ویژگی‌های سبک مینیمال:

  1. لوازم تمیز و ساده
  2. انتخاب سطوح صاف
  3. انتخاب رنگ های خنثی
  4. نورپردازی مناسب

سبک مینیمال
سبک مینیمال

آشپزخانه مینیمال یک اثر هنری است که در عین سادگی دارای طراحی خاص و منحصر به‌ فرد است.  وقتی از طراحی آشپزخانه‌ای با سبک مینیمال حرف می‌زنیم، منظورمان ساده نگه داشتن فضا به همراه ایجاد آرامش، نظم و ظرافت همه جزئیات آن محیط است. در طراحی آشپزخانه‌ به سبک مینیمال از هر وسیله غیر ضروری و اضافی اجتناب می‌کنند و وسایلی پرکاربرد، ضروری و مهم با سبک مدرن و زیبا در جای خود قرار می‌گیرند. 

آشپزخانه‌های مینیمال عموما برای خانه‌های مدرن و امروزی انتخابی مناسب هستند. خانه‌هایی که به واسطه زندگی شهری و کوچک بودن متراژ، فضای کمی برای دکوراسیون شلوغ دارند.

بهترین انتخاب برای نورپردازی در این سبک، استفاده از هالوژن و نورهای غیر مستقیم می‌باشد.

رنگ سفید محبوب‌ترین رنگ در سبک مینیمال به شمار می‌رود. استفاده از این رنگ کمک می‌کند تا فضای شما بازتر به نظر برسد.  رنگ سفید را می‌توان به آسانی با رنگ‌های دیگر ترکیب کرد. البته رنگ سفید باید رنگ غالب باشد. به طور کلی نباید چندین رنگ متفاوت را با هم ترکیب کرد.

در این مقاله به شناخت سبک‌های طراحی آشپزخانه پرداختیم تا به شما در طراحی و انتخاب آشپزخانه متناسب با سلیقه و نیازتان کمکی کرده باشیم. برای رسیدن به این هدف، با تیم متخصص و حرفه‌ای آسیاچوب تماس بگیرید تا آشپزخانه‌ای مدرن، شیک و کارآمد داشته باشید.